Schizofrenins olika undergrupper med olika symtom

  • Gäst1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #96991 av Gäst1
Här kommer några olika former av schizofreni som man kan tänkas ha med anledning av tidigare diskussion:
(Egentligen av egenintresse och kalla det gärna kunskapstörst.)


Sjukdomsformer

Schizofreni har flera undergrupper med olika symtom


Paranoid schizofreni
Hebefren schizofreni
Kataton schizofreni
Simplexschizofreni
Sen parafreni
Pseudoneurotisk schizofreni

länken är hem.passagen.se/bluedolphin/sjuk/htm

Mvh
  • Gäst1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #97006 av Gäst1
Ursäkta, länken är helt felaktig har jag upptäckt. Helt åt skogen!!!
Mer
16 år 4 månader sedan #97014 av Nissegossen
Fick upp denna när jag sökte på passagen!

Kan det va nåt?

www.sjukvardsradgivningen.se/art ... ryID=18547

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Gäst1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #97029 av Gäst1
Absolut!! Tack!! Mycket informativ. Jag lusläser allt jag kommer över men vid det här laget har jag ganska god hum om vad det är jag lider av.
Tyckte bara det var intressant att få veta något mer specifikt för just min form av schizofreni.
Den har ju kunnat leva sitt liv oupptäckt av psykiatrin i och med att jag (så vitt jag vet) aldrig haft positiva symtom eller några manier, möjligen hypomanier.

Jag har tänkt på det, att jag kanske måste gå till optikern men eftersom jag inte är helt inställd på rätt dos, så tänkte jag att jag kanske måste avvakta. Jag vet faktiskt inte..
Mer
16 år 4 månader sedan #97032 av Nissegossen
OK! Men kolla på clas Olson och andra billighets affärer eller någon bensinmack, för de brukar ha billiga läsglasögon! Kolla upp och prova! Men köp absolut inte hos optikern! Du kan få ett par runt 13-15 kronor! Och det kostar inget att prova! Jag har minst ett par i varje rum+att jag har dem i jackor och överrallt, dessutom i olika styrka!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 4 månader sedan #97055 av Admin1
På Hubin står det ganska bra om de olika typerna av schizofreni som finns:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... es_se.html
Det är:
Kataton
Paranoid
Disorganiserad (Hebefren)
Residual
Odiffrentierad

Pseudoneurotisk schizofreni är ett gammalt namn på schizotyp personlighetsstörning och är alltså inte schizofreni.

Parafreni är en schizofreni, som startar över 40 års ålder och drabbar mest kvinnor.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... chizofreni