Hur exakt och objektivt är symbolik och metaforer?

  • Nikos.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #119706 av Nikos.
Är psykologi en objektiv vetenskap eller bara om smakpreferenser? Jag har formulerat hypotesen som en ja-eller-nej-fråga. Vore psykologi objektivt vore den exakt och kunde användas för att förutsäga aktiekurser exakt. Men symbolik, metaforer och gestaltningar är så subjektivt det kan bli, och därför kan psykologi inte användas till annat än fascistiska smakpreferenser. I stället använder man matematik och datalogi för exakta beräkningar och psykologi är helt värdelöst.
Mer
15 år 11 månader sedan #119713 av Hanna_Norr
Haha -Det var en bra fråga.
Min pojkvän studerar kunskapsfilosofi och han tycker att psykologi är rena bullshiten ibland. För det är precis som du säger - Psykologi kan inte förutsäga allt korrekt alltid - även om det är ett av psykologins huvudmål. Vissa områden klarar det bättre. Jag menar att neuro-psykologin är ett område som kommit långt på att förutsäga beteende - men ett av problemen är att det finns så många okända variabler.

Vi förösker i alla fall att jobba vetenskapligt. Mycket av den undervisning jag har fått har handlat om vetenskaplig teori.

För övrigt är matematiken inget bra exempel på en vetenskap, då den dels inte innehåller någon empiri överhuvudtaget, och dels är dess ofullständighet bevisat genom Gödels Teorem. Hälsar Pojkvännen.
  • SylviaP
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #119737 av SylviaP
Jag funderar på att börja plugga psykologi faktiskt. Är dock övertygad om att många på linjen är ganska korkade när det gäller det allmänmänskliga. Beteenden? Vem bryr sig om beteenden annat än att vissa saker är kriminella. Vad säger ett beteende? Att du öppnar fönstret kan betyda vad som helst. Aktiekurser däremot finns det massor av psykologi i.
/Sylviaplath