Multipel personlighet.

Mer
14 år 1 månad sedan #279611 av joy
Svar från joy i ämnet Multipel personlighet.
...reagerade också på fastbundenheten. Det var ju en reaktion också på att det gick rätt fort fram genom att hon fick se videon med sig själv. Det blev tufft och mycket att ta in.
/Alu
Mer
14 år 1 månad sedan #279664 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Multipel personlighet.
Videon är absolut värd att se!! - för den som är intresserad. Tycker den är RIKTIGT bra. Den tar upp många bra och typiska problem vid DID.
Fast det här med att bälta en DID patient i terapisyfte tror jag inte är någonting som terapeuter i Sverige brukar använda...
Typiska med DID i denna video är flickans dagbok, att hennes olika alters har olika handstilar. Och även olika sätt att uttrycka sina känslor och tankar. Hennes olika alters skriver till varann och kan på så vis kommunicera - men också för att minnas saker och veta vad de andra gjort under tiden just för att lätta amnesin. (så ja, personligen tycker jag att det här med att skriva dagbok hjälpt mig/"oss" många gånger.)
En människa med problem är verkligen smart när det kommer till att hitta olika strategier för att lätta sin vardag. Detta men dagbok vid amnesi är ett bra exempel. :!:
Mer
10 år 11 månader sedan #582619 av JigsawJohn
Svar från JigsawJohn i ämnet Multipel personlighet.
Jag har också haft funderingar på att jag kan ha DID/multipel. Anledningen är att jag har en annan person i mitt huvud, som jag länge trott att hon är min tvillingsyster, att vi är två personer som delar samma kropp. Men sen ganska nyligen kom jag på att hon "kom till mig" när jag var nio efter ett trauma jag var med om i skolan när jag var mobbad.

Det som får mig att tvivla är just det att vi existerar samtidigt eller vad man ska säga, vi pratar med varann och så. Jag är aldrig hon, men i korta stunder har hon "tagit över" min kropp och det är då jag som liksom är i hennes huvud, fast jag då hela tiden varit medveten om allt som händer. Jag har ingen bättre förklaring på vad det annars skulle kunna vara. Jag har inte tagit upp detta med någon läkare/psykiater som jag träffat.
Mer
10 år 11 månader sedan #582622 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Multipel personlighet.
JigsawJohn,

Rimligare att tro att du och rösten är samma person. Inte att ni vore två personer. DID har grava minnesluckor och så. Det hade vården märkt.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
10 år 11 månader sedan #582624 av JigsawJohn
Svar från JigsawJohn i ämnet Multipel personlighet.
Nej jag vet att hon rimligtvis inte är en helt egen person, men jag har levt med henne så länge att det är svårt att tänka att hon är en del av mig. Men allt tyder ju på det. Hon och jag är så olika att det känns som att hon omöjligt kan vara en del av mig, samtidigt är det kanske just därför vi är så olika som hon är en del av mig... split personality, liksom, jag är delad itu.
Mer
10 år 11 månader sedan #582627 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Multipel personlighet.
Schizofreni är latin för kluvet sinne.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻