Skillnad på PO och boendestöd?

Mer
13 år 6 månader sedan #333918 av Jonte
Undrar som rubriken, vad är det för skillnad på personligt ombud och boendestöd om det finns någon?
Boendestöd har jag så det vet jag ju vad dom hjälper till med, hålla ordning på lägenheten, hjälpa till att handla, följa med på läkarbesök etc.

Vad har PO för uppgifter utöver sånt. Kan dom hjälpa till med ekonomin också?
Mer
13 år 6 månader sedan #333926 av mopa
En PO kan hjälpa dig med dina rättigheter, kontakter med myndigheter mm. Boendestödet hjälper dig med städning, handling o sånt.
Mer
13 år 6 månader sedan #333942 av tryskey
Jag kan bara säga vad insatserna är menade som. Att det sedan inte alltid är så i praktiken är en annan femma, men grundtanken är så här:

En PO är menad att se till dina rättigheter, och ska inte ha lojalitet med någon annan än dig. Det går att se en PO lite som "spindeln i nätet" som ska se till att du får de saker du har rätt till, att instanserna runt dig (psykiatrin, försäkringskassan, soc, osv.) samarbetar så gott det går. Uppdraget som PO kallas även Case Manager, ursprunget till insatsen var att det i princip blev ett heltidsjobb för en person med många insatser att hålla reda på dem och få de insatser den har rätt till. Det faller på sin egen orimlighet att någon ska kunna greja det samtidigt som den är sjuk.
En PO är alltså en frivillig insats, du kan avsäga dig PO om du inte vill ha den.

En boendestödjare är en insats från soc och jobbar förmodligen inom någon sorts verksamhet. Boendestödjarens uppdrag är lite som det låter, att stödja en person till att klara sitt eget boende så självständigt som möjligt. Målet är att personen ska få bo kvar i sin lägenhet och inte behöva flyttas till institution eller liknande. Om man inte sköter sådant som städning och hygien, alt. om man stör grannarna för mycket, finns det en stor risk att man i slutänden vräks av sin bostadsvärd. Boendestödjarens mål är att förhindra detta.
Boendestödjare kan därför bitvis verkar något jobbiga och tjatiga genom att de kanske "lägger sig i" hur man sköter sin lägenhet. Men målet är som sagt alltid att man ska få bo kvar i sitt eget boende, och då behöver man också kunna sköta lägenheten så den inte förstörs. Det är inte boendestödjaren som bestämt hur man ska ta hand om lägenheten, utan det finns styrande lagar kring det som gäller för samtliga medborgare. Däremot är det inte ovanligt att människor som mår dåligt kanske spelar fruktansvärt hög musik varje natt för att slippa höra röster, eller inte städar sin lägenhet så att den utgör en sanitär olägenhet. Det är inte underligt att det blir så när man har en psykos och är rädd eller blir apatisk, men för att man inte ska förlora lägenheten och få det ännu värre försöker soc sätta in boendestöd först så att det inte ska behöva gå så långt.
Även boendestödjare är en frivillig insats. Men ibland är det så att värden t.ex. hotat med vräkning om man inte sköter sin lägenhet. Att då säga nej till boendestöd kan innebära att man vräks och hamnar på institution ändå. Du har alltså alltid rätt att säga nej till boendestödjare, men kolla i så fall noga upp först vad konsekvenserna blir så du inte hamnar i en ännu värre situation.
Det bästa sättet att slippa ett boendestöd man inte vill ha, är att se till att sköta lägenheten. Men många trivs med sitt boendestöd och tycker om att få lite push på att städa, få sällskap, gå ut och göra grejer ihop och liknande. Allt beror väl i slutänden på hur man kommer överens som personer.
Mer
13 år 6 månader sedan #333998 av Jonte
Tack. Då ska jag kolla upp om jag har rätt till en PO. Skulle va skönt med en iaf.
Mer
13 år 6 månader sedan #334016 av Jonte
Varit i kontakt med PO här i stan nu. Verkade inte vara några problem för mig att få hjälp av dom. Dom kunde hjälpa mig med Försäkringskassan, soc och kunde hjälpa till med att söka stipendier också. Så nu är den här dagen gjord iaf, känns bra.
Mer
13 år 6 månader sedan #334042 av Admin1
Det gjordes en utvärdering av Personliga Ombud för 3-4 år sedan och främsta fördelen med Personligt Ombud var aktivering dvs sysselsättning, arbete eller studier fixades. Dessutom så minskade inläggningarna på sjukhus med 80 % för de med PO. Det sistnämnda är ju väldigt viktigt och jag tror inte boendestöd har samma positiva effekt på inläggningar.