Är det någon här som fått social träning vid schizofreni?

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
12 år 6 dagar sedan #471193 av Geta
Förekommer det att någon med schizofreni får social träning i Sverige?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 6 dagar sedan #471199 av Jocke
Ja, Geta, det förekommer. Men vi ställs ganska snabbt inför en seriös situation, där vi helt hux flux ska kunna flaxa med vingarna och flyga ut ur boet. Men hittills har jag ställts inför omöjliga situationer som jag ser det. Men det finns social färdighetsträning även för dig Geta, man kanske måste smörja lite, för att få den hjälp man behöver. Jag anses som ovanligt social för den här formen av schizofreni, men jag är inte helt felfri för det.

Vars är världen på väg?
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
12 år 6 dagar sedan #471202 av Geta
Hur smörjer man vården?
Mer
12 år 6 dagar sedan #471211 av Isa-Alise
Ungdomsteamet i Uppsala har social träning för sina unga med schizofreni. Man får bl.a. lära sig att möta blicken, le, tala om vardagliga saker, träna genom rollspel, mm.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 6 dagar sedan #471213 av Jocke
Jo, genom att berätta vad man har för målsättning med sitt liv, kanske berätta om de drömmar man har utöver det som kan vara infekterat. Du måste kanske ge andra tillåtelse att "blåsa" lite liv i dig. Nu menar jag inte de pre-psykotiska anklagelserna man hade för kanske så sent som bara för ett par år sedan. Jag visar mig intresserad av de aktiviteter man erbjuds. Att vara intresserad är nyckeln, men problemet är att vissa kanske ibland bara är intresserade av sina egna nycklar.

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 6 dagar sedan #471233 av krokus

Geta skrev: Förekommer det att någon med schizofreni får social träning i Sverige?


Menar du liknande "Ett självständigt liv" (ESL)?

På min gruppterapi har vi ett kompendium som heter "Vardagssamtal" som är en del av ESL. Vi har inte kommit så långt i kompendiet eftersom vi oftast pratar om annat.