Ordinary Life Therapy

Mer
10 år 2 månader sedan #641316 av stefan
Ordinary Life Therapy: A psychotherapist and manager at Family Care Foundation in Gothenburg, Sweden, Carina Håkansson writes about that program–its philosophy, successes, and challenges–and about psychiatry and societal treatment of children in foster care.

www.madinamerica.com/2014/01/all ... s-meeting/

Mvh stefan
Mer
10 år 2 månader sedan #641399 av Schism
Svar från Schism i ämnet Ordinary Life Therapy
Hej Stefan! Jag har faktiskt haft kontakt med familjevårds stiftelsen och skulle bokat ett möte med dem, jag bor i Skåne. Men vid ett läkarsamtal och ett samtal till socialen på orten jag bor så nekade de min vilja att få komma dit. De sa att det gör bara reklam och har pengar som agenda. Och jag var enl psykiatrikern i för bra tillstånd för att få komma dit. Det är socialen som beslutar och betalar dessa placeringarna verkar det som och de tyckte inte att det var en bra idé att sluta med mediciner. Kanske kan ett personligt ombud hjälpa en med att komma in dit. Jag har köpt DVD:n om stället. Jag tror att det är privat ägt och det ligger klart en viss vinst i att bedriva detta stället.
Mer
10 år 2 månader sedan #641459 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ordinary Life Therapy
Jag har aldrig läst om denna terapi tidigare, så den borde sakna bevisad effekt. Men det är svårt att bevisa effekt av psykoterapi. KBT mot psykossymptom ansågs effektivt i 10 år, men idag verkar det tyvärr vara så att just denna KBT saknar effekt. Men det kommer snart en "starkare" KBT, som troligen har effekt, eftersom den verkar också på själva psykoserna, vilket den gamla KBT:n inte gjorde. Men tror man starkt på en terapi kan man säkert få viss effekt ändå.
Mer
10 år 2 månader sedan #641472 av stefan
Svar från stefan i ämnet Ordinary Life Therapy
Jag tror inte på enbart "snack", men kanske kan mötet mellan människor i en helt ny miljö påverka hur man mår i en positiv riktning. Vet inte riktigt vad som utvärderats, men antar att det är mycket prat och noll försök att också på andra sätt förändra individens livssituation...

Mvh stefan
Mer
10 år 2 månader sedan #641474 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Ordinary Life Therapy
Jag skulle tro att detta är den gamla metoden "miljöterapi".
Mer
10 år 2 månader sedan #641494 av Schism
Svar från Schism i ämnet Ordinary Life Therapy
Tycker att det bör ske en revidering av psykiatrin i vårt postmoderna samhälle likt denna presentationen

vimeo.com/15747776

Och denna