Brukar ni bruka begreppet brukare?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
10 år 2 veckor sedan #656204 av Cosmos
Ett av svenskans fulaste ord är "brukare". D v s någon som får hjälp av samhället p g a funktionshinder. Men egentligen kan "brukare" användas för alla som tar del av det s k välfärdssamhället. Min erfarenhet är att "brukare" används mest när det handlar om psykiskt funktionshindrade. Det är ett sätt att skapa en hackordning, enligt mig.

Förskolebarn är också "brukare" eftersom de brukar samhällstjänster, likaså alla de som är sjukskrivna och arbetslösa. De brukar alla samhällets resurser i högre eller mindre grad.

För att dra det till sin spets så är egentligen alla som är anställda inom offentlig sektor brukare. De får sin lön från samhället. Men tankegångarna går ju inte precis dit när man talar om "brukare".

Den typiske "brukaren" är en långtidssjuk psykiskt funktionshindrad i medelåldern. Man mottager LLS-tjänster, har betalt busskort för alla resor till vården och har svårt att få en bostad utan blir tilldelade bostadssociala lägenheter.

Jag vill inte vara någon "brukare". Jag vill vara jag; Cosmos. "Brukare" måste bort. Idag känns inte "brukare" som mycket bättre än "dåre", "galning", och "alkis/knarkare"

I England kallas samma kategori patienter för "user". Men "user" betyder också missbrukare av droger. Och det är dit tanken går även här i Sverige..
Mer
10 år 2 veckor sedan #656205 av Geta
Tycker också att ordet brukare är lite knepigt. Ständigt ska beteckningar på saker ändras för att det ska klinga bättre i allmänhetens öron. Brukare används sällan numera i skrift. Det verkar inte som RSMH använder det.
Mer
10 år 2 veckor sedan #656228 av Fantasio
Jag har alltid ogillat eufemismer. "Brukare" är en, men vad ska man säga om någon som jag, som inte är inlagd, eller har kontakt med psykiatrin?
Mer
10 år 2 veckor sedan #656232 av Admin1
Jag brukar inga tjänster av den kommunala psykiatrin, så jag är ingen brukare. Kanske hade klient varit ett bättre ord än brukare. Klient låter mer statusbetonat.
Mer
10 år 2 veckor sedan #656241 av koi
Jag säger inte brukare om mig själv.
Mer
10 år 2 veckor sedan #656243 av Geta
När jag planterar på balkongen kallar jag mig vårbrukare.