Brukar ni bruka begreppet brukare?

Mer
9 år 11 månader sedan #656503 av Geta
Tror aldrig att jag använt ordet brukare varken i tal eller skrift.
Mer
9 år 11 månader sedan #656522 av Saari
Jag är så pass van vid ordet att jag inte reagerar på att det skulle vara en negativ klang på det hela. Jag kallar mig själv för brukare när det kommer till boendestödet, ordet stör mig inte. Kanske för att jag har en mamma och en bästa vän som är personliga assistenter. Det kanske avdramatiserat ordet för mig.
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
9 år 11 månader sedan #656528 av vnv
Svar från vnv i ämnet Brukar ni bruka begreppet brukare?
Jag ogillar begreppet och tycker att det är ganska nedlåtande, eller åtminstone missvisande... :neutral:
Mer
9 år 11 månader sedan #656537 av idefix
Ordet "brukare" försöker jag undvika att använda, då det i mitt tycke lätt kan förväxlas med "missbrukare" som någon här innan i tråden var inne på.

Jag föredrar ordet "patient". Att få en psykos är de psykiska sjukdomarnas feber, och jag tycker därför att man bör kunna använda patient om alla som är inne i vårdsvängen, oavsett om det är en fysisk eller psykisk åkomma man råkat få.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
9 år 11 månader sedan #656544 av Cosmos
Jag läste just hur Socialstyrelsen har resonerat. Brukare ska vara ett samlande namn på grupper och inte individer eftersom detta skulle vara och uppfattas som avståndstagande, maktmissbruk och förnedrande.

Man skriver själva att det används i äldrevården i tredje person vid samtal och "brukaren" förvandlas till ett föremål, ett försöksobjekt eller helt enkelt skräp.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
9 år 11 månader sedan #656546 av Cosmos
Men det är alldeles uppenbart att det används om individer och även inom Landstinget trots att det föreslagna begreppet ska används på kommunnivå, socialtjänsten. En brukare. "Jag är en brukare", snacka om att devalvera sitt människovärde.