Brukar ni bruka begreppet brukare?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
8 år 11 månader sedan #737265 av Cosmos
Ser inte varför det skulle finnas ett namn överhuvud taget. Om jag går till tandläkaren är jag patient. Men om jag går till tandläkaren och har "grönt kort" är jag en brukare? Läskigt så det räcker och blir över. Vilken människosyn ligger egentligen i uttrycket brukare? Ingen som jag ställer upp på i alla fall.
Mer
8 år 11 månader sedan #737370 av Admin1
Brukare innebär egentligen att du får en tjänst av kommunen, som t.ex boendestöd. Kommunens anställda kan då tala om dig som brukare, eftersom du utnyttjar denna tjänst. Psykiatrin ser dig som patient medan kommunen ser dig som brukare om du får hjälp av dem.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
8 år 11 månader sedan #737476 av Cosmos
Socialstyrelsen beskriver användningen av brukare:

www.socialstyrelsen.se/nyheter/2 ... menbrukare

[i:29wnbafq]"Brukare är ett samlande begrepp som används av exempelvis regeringen, myndigheten och på övergripande nivå inom kommunen och i nationell statistik och uppföljningar. Begreppet står för alla som får individuellt behovsprövade insatser från socialtjänsten. Därför är det inte lämpligt att kalla någon för brukare i sammanhang där man avser en särskild grupp eller enstaka individer eftersom det kan uppfattas som ett sorts avståndstagande."
[/i:29wnbafq]
Mer
8 år 11 månader sedan #737485 av Nissegossen
Socialstyrelsen finns inte längre, det heter IVO www.ivo.se/

Ursäkta jag hade fel där.
www.socialstyrelsen.se/nyheter/2 ... dochomsorg

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 11 månader sedan #737635 av Admin1
Nyhet från sajten:

Åsa Holmér är en av landets mest erfarna terminologer.

Hon har till exempel utrett i fall Socialstyrelsen bör använda ordet brukare. Ett ord som en del retar sig på.

Hon kunde visa att ordet både är bra och ska användas till exempel när social­sekreterare sinsemellan behöver tala om de personer som får insatser – men inte när man pratar med själva brukarna.

www.viska.se/index.php/nyheter1/ ... e-till-mig