Självstigma och NECT

Mer
7 år 11 månader sedan #823186 av HelenaL
NECT är en metod utvecklad för att få bort självstigmatisering kring psykisk ohälsa (främst schizofreni). Är det någon här som har erfarenhet av det?
Mer
7 år 11 månader sedan #823187 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självstigma och NECT
Det låter verkligen intressant. Skulle behöva jobba på det.
Mer
7 år 11 månader sedan #823224 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Självstigma och NECT
PsykosR har skrivit om NECT i sitt nyhetsbrev, så behandlingen kan finnas på vissa orter i landet.
NECT - en metod för att handskas med självstigma på 20 lektioner för brukare. Utbildningen ej slutförd, men mottagandet har varit mycket positivt.
[url:1br3oqs2]http://gantrack5.com/t/v/2_NTYxNDUxNTExNw==/[/url:1br3oqs2]
Mer
7 år 11 månader sedan #823248 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Självstigma och NECT
I början när jag blev utskriven från mentalsjukhuset så kände jag mig inte alls stigmatiserad utav någon utan det var först när "alla" senare inte ville ha med mig att göra som jag tyckte var lite konstigt.

Jag förstod inte riktigt vad diagnosen schizofreni är, mer än att jag själv hade fått den diagnosen. Förrän först när jag läste och såg filmer om diagnosen schizofreni då började jag begripa bättre varför en del jag kände från förr undvek och var rädda för mig.
Mer
7 år 11 månader sedan #823250 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självstigma och NECT
Den enda som sagt att hon är rädd för mig är en diakonissa.
Mer
7 år 11 månader sedan #823252 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Självstigma och NECT
Jag är stolt över mig själv ändå idag - på ett sätt! Jag utmärker mig ute på stan med mina svarta kläder + min vandringskäpp och känner mig som en kung i stan när jag är ute och gör ärenden. Försöker göra mig stark!

På ett annat sätt önskar jag ingen att vara som jag. Jag har egentligen bara varit utsatt och sårbar i hela mitt liv och är det fortfarande... .