Terapi

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
7 år 10 månader sedan #826219 av Fantasio
Terapi skapades av Fantasio
Vad finns det för terapiformer och vilka har du fått? Själv gick jag i bildterapi, men det gav mig inget. Muskiterapi, hur ska det kunna hjälpa? Sedan gick jag på massage, men innan det gjorde jag vissa övningar. Fick trava runt i ett rum och göra övningar. Vem har hittat på att sådant skänker lindring?
Mer
7 år 10 månader sedan #826230 av krokus
Svar från krokus i ämnet Terapi
Fantasio,
Menar du bara lite "udda" terapiformer? Jag har gått i gruppterapi under några år, det har varit psykologer som hållit i gruppterapin. Under gruppterapisessionerna har vi oftast pratat om ämnen som vi patienter velat prata om. Det var dock en av psykologerna som vi gick igenom "Vardagssamtal" med. ("Vardagssamtal" är en del av "Ett självständigt liv" som är något material som förekommer inom psykiatrin.) Jag föredrog att prata fritt om olika ämnen, än "Vardagssamtal", som inte gav så mycket. "Vardagssamtal" var för grundläggande för mig.
Mer
7 år 10 månader sedan #826262 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Terapi
Fabtasio, det är nog inte terapi i vanlig mening du behöver, förmodligen behöver du någon som är liksom ett bollplank för dig. Visserligen var hon jag hade som bollplank utbildad psykolog och det kostade mig inte ett öre, hon jobbade i den sjukhuskyrka på mitt dåvarande sjukhus. (Hon jobbar idag på Östra vilket är inom gångavstånd för mig.)

Alla som jobbar i sjukhuskyrkan har utbildning och alla där går att prata med då de är vana vid psykisk sjukdom och du kan berätta allt för dem då de har sekretess precis som vårdpersonal. Jag kan rekommendera dig att kontakta dem. Jag gick i samtal en gång i veckan en timme i en 5-6 år helt utan kostnad och vi slutade på min egen begäran, då livet tagit en annan vändning och därför avslutade jag.

Alla de personal som pratar med de patienter på sjukhuset har själva en psykolog som de bollar sina egna tankar med för att avlasta dem.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 10 månader sedan #826272 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Terapi
1:a gången jag var inlagd och som pågick under 2 år så fick jag följande behandling som jag var tvungen att ställa upp på:

1 gång i veckan hade jag musikterapi.

1 gång i veckan hade jag gymnastik.

1 gång i veckan hade jag kroppskännedom.

1 gång i veckan hade jag badrehabilitering.

1-2 gånger i veckan hade jag psykolog samtal.

1 gång varannan vecka skulle jag laga mat.

1 gång i veckan hade jag storstädning.

Frivilligt:

3 gånger i veckan så hade jag avslappningsövningar/avspänningsövningar.

De andra gångerna som jag har varit inlagd så har det inte varit så mycket.
Mer
7 år 10 månader sedan #826274 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Terapi
Musikterapi vore den bästa terapin för mig!
Mer
7 år 10 månader sedan #826281 av Geta
Svar från Geta i ämnet Terapi
Bildterapi vore den bästa terapin för mig.