Terapi

Mer
7 år 10 månader sedan #826312 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Terapi
Jag har provat :arrow: intensiv samtalsterapi (två ggr i veckan). Det var nog den gamla sorten. Det blev jag till slut sjuk av.

:arrow: KBT (kognitiv beteende terapi) mot depression. Mycket bra. Vi hittade ett flertal grejer jag gjorde som var nedåtgående spiraler för humöret.

:arrow: Vanlig samtalsterapi (en gång i veckan). Återigen blev jag sjukare av det. Gick bara 10 ggr, sedan var det stopp.

:arrow: arbetsterapi på rehabiliteringen. Fick göra keramiksaker och spela kort (Gin/Rummy). Rätt bra. Finns inte längre i den privata öppenvården har jag sett.

:arrow: stödsamtal (varannan vecka). Går jag på i nuläget. Bra att komma ut ur lägenheten och ha någon att prata med som man kan ventilera hur man mår [i:fbc9tj9t]på riktigt [/i:fbc9tj9t]med.

Prata inte med hat i munnen!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 10 månader sedan #826334 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Terapi
Jag undrar om vi har ngn bildlärare här på viska, som kanske kan tipsa oss (vi är nog fyra-sex st. som skickar in regelbundet + Nisses videos) om hur vi kan öka på den kreativa lusten vad gäller insamlandet av bilder till en ren praktiskt gärning så att man känner att man gör ren nytta med bilderna i terapeutiskt syfte. Tittade på IMGUR, det var visserligen fina bilder men tråkiga trots att dem visade bilderna med textuella förklaringar. Nä, då tror jag mera på att hitta ovanliga ord att använda till bildsökningen?

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 10 månader sedan #826346 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Terapi


Fortfarande får jag inte till det clou! Som jag anser vår sökande efter identitet och självkänsla som är viktig för att kunna hantera den utanförskap många delger oss. Men kan vi sporra varandra att hitta vår terapi tillsammans?

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 10 månader sedan #826358 av Geta
Svar från Geta i ämnet Terapi
Serietecknaren Klara Wiksten verkar ha öga för udda existenser. Hon var med i Babel just nu.

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 10 månader sedan #826400 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Terapi


Känner att vi har en ganska hög nivå på de bilder som visas upp i bildlekarna här på viska. Ja, sedan är ju inta alla bilder strömlinjeformade utan lite udda och obekväma ibland. Vi får inte vara rädda för det obekväma, eftersom vi bör försöka tänka lite bredare kring det vi utsätts för av samhället. Hann inte riktigt titta på hela intervjun med henne Geta, Hon kanske skulle gilla våra bilder?

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 10 månader sedan #826503 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Terapi
Viktigaste behandlingarna är:
Sjukdomshantering (IMR)
Familjeutbildning (vid kontakt med familjen)
Familjeintervention (om familjen är jobbig)
Med detta får man mindre symptom och färre psykoser. Ungefär en psykos på 10-20 år.
Hjärnträning för att förbättra närminne och koncentrationsförmåga med kanske 30-40 %.
Metakognitiv träning mot vanföreställningar, som minskar vanföreställningar mer än antipsykotika.