ECT...

Omröstning: Har du fått ECT?

Ja
7 26.9%
Nej
19 73.1%
Totalt antal röstare: 26
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
Mer
5 år 3 månader sedan #1120313 av Geta
Svar från Geta i ämnet ECT...
Scientologin- förnuftig religion?
Mer
5 år 3 månader sedan #1120368 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT...

memphis skrev: I början är man så borta efter ect så man vet varken bak eller fram. Det är vad jag har sett på sjukhuset där de har en ny ect- avdelning. Jag ryser bara jag tänker på det. Men själv är jag nog utom fara för ect, mötte åerson utan närminne. Hon sade samma sak om och om igen.

Direkt efter en psykos kan närminnet vara kasst. Direkt efter min psykos kunde jag inte läsa en tidning för jag mindes inte vad jag läst. schizofreni kan också ge dåligt närminne och mediciner, som Akineton.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120402 av Cider
Svar från Cider i ämnet ECT...
Det går alltid att anmäla sina skador till Patientskadeförskringen. De som upplever bestående men och själva kopplar det till vårdtider då man fått ECT kan ha chansen att beviljas en s k "sveda-värk-ersättning". Egentligen är det istället invaliditetsersättning som borde betalas ut. Men jag gissar att det skulle bli för dyrt att betala ut till alla.
Så istället får skadade en lägre ersättning för lidande under själva behandlingstiden (som man ofta ändå inte minns).

PO, Personligt Ombud, brukar kunna hjälpa till med anmälan.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120428 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet ECT...
ECT skadar inte alla, tvärtom. Men scientologerna gör det definitivt.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120444 av Richard
Svar från Richard i ämnet ECT...

Cosmos skrev: ECT skadar inte alla, tvärtom. Men scientologerna gör det definitivt.

Exakt!

Scientologerna har valt ut "godbitarna" från de som drabbats negativt vid ECT. Precis som Sveriges Television, som gick på deras trollning... Visst förekommer det biverkningar vid ECT, ibland är de ganska omfattande, men ingen kan förneka att det hjälper vid depression. Jag erkänner ju själv att mitt minne tagit skada av ECT, men hellre det än att ta skada i min plånbok av scientologerna...
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120480 av Cider
Svar från Cider i ämnet ECT...
En människa som fått omfattande kognitiva nedsättningar och sedan inte får någon eftervård är en människa för mycket. Som jag skrivit ovan är jag inte emot ECT som behandlingsmetod utan tycker att den ska finnas kvar då jag i praktiken träffat en del som inte hade kommit ur t ex psykoser utan och vissa hade nog inte levt. Till rätt personer på rätt grunder kan ECT bli bra!

Det är dock enormt olyckligt att svensk psykiatri inte tar ansvar för eftervård och rehabprogram för den grupp som behöver. Vi som skadats är trötta på att bli sammankopplade med scientologerna. Vårdguiden och Socialstyrelsen skulle kunna ge mer lättillgänglig info med information om det man genom forskning kommit fram till att drabbade kan behöva. Konsekvenserna blir att drabbade famlar i blindo.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Cider.