ECT...

Omröstning: Har du fått ECT?

Ja
7 26.9%
Nej
19 73.1%
Totalt antal röstare: 26
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
Mer
5 år 1 månad sedan #1134564 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet ECT...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1134615 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet ECT...
Läkaren jag träffade igår undra om jag har fått ECT-behandling. Skulle nog inte vilja testa iaf. Vill inte tappa minnen.

/Dave
Mer
5 år 1 månad sedan #1134683 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT...
Vid katatoni där benso inte ger effekt kan man få ECT, sedan om Clozapine inte ger effekt så kan ECT ge effekt hos 70 %. Vid depressioner använder man idag ibland narkosmedlet Ketalar istället för ECT. Observera att efter en psykos kan närminnet vara kasst en tid efteråt.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1134777 av Cider
Svar från Cider i ämnet ECT...
Vilka minnen upplever du har påverkats? Olika personer använder olika begrepp för olika sorters minnen: t ex långtidsminne, korttidsminne, procedurminne, arbetsminne, semantiskt minne?

De enstaka jag stött på med trolig katatoni har bara behövt någon enstaka serie och (utifrån sett) snabbt blivit bättre. Men drabbas man igen och igen lär man få nya så länge man ej svarar på ngt annat.
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
5 år 1 månad sedan #1134786 av Geta
Svar från Geta i ämnet ECT...
Depression kan också försämra minnet. Depression kan till och med ge senil demens.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1134790 av Cider
Svar från Cider i ämnet ECT...
Stress, trauma, ångest, sömnbrist, depression, smärta.. Det är mycket som kan orsaka att man tycker att minnet blivit sämre. Vissa patienter kopplar sina minnesstörningar till ECT- behandlingarna och idag vet man att man ska vara mer försiktig med bitemporal behandling då det, även om det är effektivare, ger större risk för tillfälliga eller bestående skador på minnet. ECT har risker precis som operationer.

Till rätt patienter på rätt grunder kan ECT vara livräddande och då är det lättare att stå ut med ev biverkningar också.
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Cider.