Vad behövs för hemtjänst?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 4 månader sedan #1212705 av Cosmos
Jag är väldigt begränsad när det gäller städning. Med min kroppsbyggnad blir det övermäktigt att ens diska. Rygg och ben värker och jag står bara ut i några minuter. Har ju ingen direkt sjukdom som begränsar mig fysiskt, förutom epilepsi. Men räcker det? Vill verkligen ha hjälp i hemmet. Har boendestöd men det är inte tillräckligt.

Så har ni gjort för att få hemtjänst?
Mer
4 år 4 månader sedan #1212707 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad behövs för hemtjänst?
En arbetsstol på hjul skulle kunna hjälpa dig, när du diskar. Om man öppnar dörrarna under diskbänken kan man sticka in fötterna där. Eller en diskmaskin.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 4 månader sedan #1212710 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad behövs för hemtjänst?
Right. En diskmaskin kan man hitta på Blocket, problemet är installationen. Har jag tur så görs det av min hyresvärd men det är absolut inte säkert. Får väl ringa dem innan.
Mer
4 år 4 månader sedan #1212716 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Vad behövs för hemtjänst?

Cosmos skrev: Jag är väldigt begränsad när det gäller städning. Med min kroppsbyggnad blir det övermäktigt att ens diska. Rygg och ben värker och jag står bara ut i några minuter. Har ju ingen direkt sjukdom som begränsar mig fysiskt, förutom epilepsi. Men räcker det? Vill verkligen ha hjälp i hemmet. Har boendestöd men det är inte tillräckligt.

Så har ni gjort för att få hemtjänst?


Jeg synes vi kanskje burde ha det ettersom mor er svekket, og jeg er fysisk og mentalt utilstrekkelig, men hun vil ikke ha hjelp. Jeg regner med at boendestød er en form for assistanse? Såkalt bostøtte i Norge er tilskudd for dem med høye boutgifter og lav inntekt.
Mer
4 år 4 månader sedan #1212733 av Klanggedin
Skulle kontakta socialnämnden.. finns något speciellt, jag ringer kommunens växel och frågar mig fram.. Hur som haver.. Viktigast är att bibehålla och stärka den fysiska funktionen även om det kan vara en boon att få hjälp med husskötsel :)
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1212794 av Nissegossen

Cosmos skrev: Jag är väldigt begränsad när det gäller städning. Med min kroppsbyggnad blir det övermäktigt att ens diska. Rygg och ben värker och jag står bara ut i några minuter. Har ju ingen direkt sjukdom som begränsar mig fysiskt, förutom epilepsi. Men räcker det? Vill verkligen ha hjälp i hemmet. Har boendestöd men det är inte tillräckligt.

Så har ni gjort för att få hemtjänst?

Jag hade boendestöd, men jag orkade inte städa med boendestöd, jag begärde hemtjänst redan innan jag fyllde 65 år. Fick hit en biståndsbedömare och blev beviljad hemtjänst genom denne, så redan före 65 år hade jag hemtjänst men de kom någon annanstans än de som får det efter fyllda 65 år. jag är nu 69 år De har alltså städat här sedan dess och jag har blivit hotad med vräkning pga ostädat så en del av kritiken faller över hemtjänsten.

Ring en biståndsbedömare som kommunen har, så kommer den personen hem till dig för bedömning om du får det beviljat så får du hemtjänst. Ta direkt idag och ring din socialsekreterare som talar med en biståndsbedömare som kommer hem till dig för bedömning
lycka till

Geta skrev: En arbetsstol på hjul skulle kunna hjälpa dig, när du diskar. Om man öppnar dörrarna under diskbänken kan man sticka in fötterna där. Eller en diskmaskin.

I köket har jag en kontorsstol den stod i rummet för grovsopor har haft en tidigare men den blev utslängd

Det var för att jag hade ont i ryggen och jag inte kunde stå och laga mat och diska
på stolen med hjul åker jag omkring som en värste börsmäklare fram och tillbaka med kontorsstolen kan varmt rekommendera det. minsta möjliga belastning på kroppen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.