Träning om kroppskännedom!

Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1236496 av Amandara
I Göteborg där jag pluggade kallades det KMT, kroppsmedvetandeträning. Det handlar om att lära sig känna sin kropps signaler bättre. Många pressar sig för hårt och det kan vara bra att bli bättre på att lyssna till vad kropp och själ säger oss så vi kan så vi kan säga nej när det behövs och ja när vi kan. Att bli mer närvarande i sin kropp genom sina sinnen ger ökad livskvalité och livsnjutning upplever jag. Man sänker sina kroppsliga försvar, genom att lära känna kroppens signaler, och vid vissa tillstånd är det sannolikt inte bra. Zoidar som var i psykos och gjorde av spännande övningar fick traumatiska upplevelser genom att psykosmaterial vällde fram och blev starkare. Ibland behöver man kroppens försvar. Men för mig var det bra. Jag var rätt känslomässigt avstängd och mådde bra av att bli mer närvarande i min kropp. Jag kände av mer sinnesupplevelser, blev känsligare för kroppens signaler, lärde mig bättre att säga nej och bejaka det jag mådde bra av. I förlängningen fick jag bättre självförtroende av KMT eller BK basal kroppskännedom.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Amandara.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236511 av Clean
Svar från Clean i ämnet Träning om kroppskännedom!
Jo. Jag har dåligt självförtroende och svårt att säga nej på rätt sätt utan att det blir bråk jag vill starta för att dölja mitt dåliga självförtroende. Och det kan gå hur illa som helst. Jo. Jag har svårt att känna av kroppens signaler och mina sinnen är jag frånkopplad på emellanåt. Det är ingen balans i sinnena, kroppen och själ. Jag känner hur fan kunde det bli såhär att jag inte längre är lyhörd till mitt kropp, sinnesupplevelser, själen och så. Det är för mycket låsningar och begränsningar!

Vet du vart jag kan vända mej för basal kroppskännedom eller KMT eller så? Är det hos sjukgymnaster?
Mer
4 år 1 månad sedan #1236513 av Amandara
Ja sjukgymnaster har hand om KMT/BK. På psykosvården i min stad finns ej KMT att tillgå. Tyvärr. Jag har lobbat för saken i GPS, gemensam psykiatrisamverkan. Massa högdjur som bestämmer. Men jag har talat för döva öron. Det kräver nog mångårigt lobbyarbete för att de ska prioritera psykiatriska sjukgymnaster. De verkar inte fatta hur bra och viktigt det är. Jag är inte den som orkar lobba i flera år och dessutom är jag inte med i GPS längre.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236516 av Clean
Svar från Clean i ämnet Träning om kroppskännedom!
Jättebra bra tack för svar då vet jag lite mera.
(:
Mer
4 år 1 månad sedan #1236518 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Träning om kroppskännedom!
Jag gick och tränade kroppskännedom för många år sedan när jag var relativt nyinsjuknad. Först i grupp, sedan individuell. Var verkligen bra och jag har haft en stor nytta av det i livet.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236519 av Geta
Svar från Geta i ämnet Träning om kroppskännedom!
Kan inte Rosenterapi vara något. Där undersöks känslor som sitter i kroppen.