Psykoterapi vid schizofreni

Mer
17 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #51928 av bateson-
För några år sedan gjorde professorn i psykiatri Johan Cullberg en sammanställning av fall där schizofrena blivit botade med hjälp av psykoterapi. Han ställde väldigt höga krav på friskhet i den undersökningen, t.ex. att den tidigare sjuke skulle ha varit medicinfri i fem år och sånt.

Han hittade 8 klockrena fall av bot, varav sju stycken var patienter som psykoterapeuten Barbro Sandin endera hade behandlat eller handlett terapier i. Metoden betraktades ett tag så effektiv att man försökte "exportera" den till andra landsting (vilket inte fungerade så bra).

Sen kom det stora uppsvinget för kognitiv psykoterapi - som riktade in sig på samma patientgrupp och Sandin föll lite undan...

Själv tror jag att Sandin (i likhet med föregångare som Ronald Laing och Laings och kanske... vad heter han nu som håller på i Norrland? Jag har glömt namnet...), kom på något mycket viktigt som det verkligen skulle vara värt att fördjupa.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
17 år 5 månader sedan #51930 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Kan inte detta vara ett fall som du tidigare nämde, att de som var friskare fick bättre vård och kanske inte hade så stora förluster till att börja med.
Mer
17 år 5 månader sedan #51933 av Nissegossen
På den tiden jag själv insjuknade fanns inga terapier som kunde hjälpa dem med diagnosen Schizofreni!

Jag är den förste som vill förespråka psykoterapi vid insjuknandet!

Hade det inte varit för att det inte fanns 1974 någon terapi, så hade jag vid det tillfället troligtvis inte behövt lida av min sjukdom längre än till en adekvat behandling av psykolog eller terapaut
Detta för att jag går och tala med. Jag är fullt och fast övrertygad om det!

Kan också säga att när det sprutade in psykofarmaka i kroppen, så var det kört, för kroppen ställer in sig på det och då kan man inte sluta med den! Det komer skov utav att sätta ut medicinen och ingenting i psyket fungerar utan den medicn man står på!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 5 månader sedan #51935 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
För egen del så är det som hjälpt mig bäst ett medicinbyte. Från Risperdal till Abilify.

Den nya medicinen fungerar bättre för mig och jag har fått chansen att leva ett normalt liv igen. Jag har inga sociala problem längre och jag isolerar mig inte längre som jag gjorde förr.

Abilify fungerar ju lite annorlunda på signalsubstanserna. Den stabiliserar signalsubstanserna istället för att bara sänka dom. Och det är det som hänt känner jag. Jag har blivit mycket piggare och mer utåtriktad.

Psykoterapi tror jag inte hade hjälpt mig på samma sätt som den bättre medicinen har hjälpt mig. Men för den sakens skull skall man inte förkasta psykoterapi. Har man traumatiska upplevelser från barndomen cch man är mogen att prata om dom så är psykoterapi säkert bra.
Mer
17 år 5 månader sedan #51939 av bateson-

Kn@sen skrev: Kan inte detta vara ett fall som du tidigare nämde, att de som var friskare fick bättre vård och kanske inte hade så stora förluster till att börja med.


Ett av Cullbergs fall var just Edgar Johnson. För alla som känner till hans historia så kan man väl knappast säga att han hade goda förutsättningar från början. Tvärtom. Snarare sämre än de flesta av oss. Instängd hela barndomen och med endast en pappa som kom hem på kvällarna. Trots detta kunde han med Barbros ofattbara omsorg resa sig från den förnedring som hans sjukdom och neddrogade tillstånd innebar.
Mer
17 år 5 månader sedan #51963 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Det finns utvärderingar gjorda på behandling av schizofreni med psykoterapi och den enda behandling som har någon vetenskapligt bevisad effekt är kognitiv beteendeterapi. KBT har ungefär samma effekt som antipsykotika på symptom och på att förebygga återfall i psykos.

Övriga psykologiska behandlingar saknar bevisad effekt. Psykoanalys däremot verkar försämra schizofreni och studier gjordes på 60-talet i USA och sedan dess har man varit skeptisk mot psykoterapi vid schizofreni i USA.

Det finns psykosociala behandlingar som har bevisad effekt, som patientutbildning och familjeintervention. Idag ger man nog ofta sådana behandlingar i Sverige. Behandlingen vid schizofreni har alltså utökats och omfattar idag betydligt mer än bara neuroleptika.