Psykoterapi vid schizofreni

• bateson-
  • bateson- Profilbild Författare till inlägg
  • Guldmedlem
  • Guldmedlem
Mer
31 okt 2006 10:24 - 23 okt 2019 12:22 #51928 av bateson-
Psykoterapi vid schizofreni skapades av bateson-
För några år sedan gjorde professorn i psykiatri Johan Cullberg en sammanställning av fall där schizofrena blivit botade med hjälp av psykoterapi. Han ställde väldigt höga krav på friskhet i den undersökningen, t.ex. att den tidigare sjuke skulle ha varit medicinfri i fem år och sånt.

Han hittade 8 klockrena fall av bot, varav sju stycken var patienter som psykoterapeuten Barbro Sandin endera hade behandlat eller handlett terapier i. Metoden betraktades ett tag så effektiv att man försökte "exportera" den till andra landsting (vilket inte fungerade så bra).

Sen kom det stora uppsvinget för kognitiv psykoterapi - som riktade in sig på samma patientgrupp och Sandin föll lite undan...

Själv tror jag att Sandin (i likhet med föregångare som Ronald Laing och Laings och kanske... vad heter han nu som håller på i Norrland? Jag har glömt namnet...), kom på något mycket viktigt som det verkligen skulle vara värt att fördjupa.
Last edit: 23 okt 2019 12:22 by Admin1.

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Kn@sen
  • Kn@sen Profilbild
  • Guldmedlem
  • Guldmedlem
  • Likt Knasen älskar jag att sova!
Mer
31 okt 2006 10:35 #51930 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Kan inte detta vara ett fall som du tidigare nämde, att de som var friskare fick bättre vård och kanske inte hade så stora förluster till att börja med.

• Nissegossen
  • Nissegossen Profilbild
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Gubben
Mer
31 okt 2006 10:54 #51933 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
På den tiden jag själv insjuknade fanns inga terapier som kunde hjälpa dem med diagnosen Schizofreni!

Jag är den förste som vill förespråka psykoterapi vid insjuknandet!

Hade det inte varit för att det inte fanns 1974 någon terapi, så hade jag vid det tillfället troligtvis inte behövt lida av min sjukdom längre än till en adekvat behandling av psykolog eller terapaut
Detta för att jag går och tala med. Jag är fullt och fast övrertygad om det!

Kan också säga att när det sprutade in psykofarmaka i kroppen, så var det kört, för kroppen ställer in sig på det och då kan man inte sluta med den! Det komer skov utav att sätta ut medicinen och ingenting i psyket fungerar utan den medicn man står på!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum

Mer
31 okt 2006 11:14 #51935 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
För egen del så är det som hjälpt mig bäst ett medicinbyte. Från Risperdal till Abilify.

Den nya medicinen fungerar bättre för mig och jag har fått chansen att leva ett normalt liv igen. Jag har inga sociala problem längre och jag isolerar mig inte längre som jag gjorde förr.

Abilify fungerar ju lite annorlunda på signalsubstanserna. Den stabiliserar signalsubstanserna istället för att bara sänka dom. Och det är det som hänt känner jag. Jag har blivit mycket piggare och mer utåtriktad.

Psykoterapi tror jag inte hade hjälpt mig på samma sätt som den bättre medicinen har hjälpt mig. Men för den sakens skull skall man inte förkasta psykoterapi. Har man traumatiska upplevelser från barndomen cch man är mogen att prata om dom så är psykoterapi säkert bra.

• bateson-
  • Guldmedlem
  • Guldmedlem
Mer
31 okt 2006 11:30 #51939 av bateson-
Svar från bateson- i ämnet Psykoterapi vid schizofreni

Kn@sen skrev: Kan inte detta vara ett fall som du tidigare nämde, att de som var friskare fick bättre vård och kanske inte hade så stora förluster till att börja med.

Ett av Cullbergs fall var just Edgar Johnson. För alla som känner till hans historia så kan man väl knappast säga att han hade goda förutsättningar från början. Tvärtom. Snarare sämre än de flesta av oss. Instängd hela barndomen och med endast en pappa som kom hem på kvällarna. Trots detta kunde han med Barbros ofattbara omsorg resa sig från den förnedring som hans sjukdom och neddrogade tillstånd innebar.

Mer
31 okt 2006 15:23 #51963 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Det finns utvärderingar gjorda på behandling av schizofreni med psykoterapi och den enda behandling som har någon vetenskapligt bevisad effekt är kognitiv beteendeterapi. KBT har ungefär samma effekt som antipsykotika på symptom och på att förebygga återfall i psykos.

Övriga psykologiska behandlingar saknar bevisad effekt. Psykoanalys däremot verkar försämra schizofreni och studier gjordes på 60-talet i USA och sedan dess har man varit skeptisk mot psykoterapi vid schizofreni i USA.

Det finns psykosociala behandlingar som har bevisad effekt, som patientutbildning och familjeintervention. Idag ger man nog ofta sådana behandlingar i Sverige. Behandlingen vid schizofreni har alltså utökats och omfattar idag betydligt mer än bara neuroleptika.

Mer
31 okt 2006 15:57 #51971 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Jag har fått frågan om jag skulle vilja testa på psyko-terapi, men jag har inte kännt något sug efter det. Det jag varit med om har jag kunnat bearbeta själv och jag har fått prata om det med min kontaktperson som varit ett stöd för mig.

Jag tror inte psykoterapi gör någon större märkbar skillnad på min sjukdom. Har man väl fått schizofreni så tror jag att det är svårt att bota den på det sättet.

Däremot tror jag på nya mediciner som kan bota sjukdomen. Och det skulle vara spännande om det visade sig att det är kynuren-syran som ligger bakom sjukdomen. Själv hoppas jag mycket på det.

Kynuren-syran är förhöjd hos personer med schizofreni. Och forskare har visat på att kynurensyran har en direkt inverkan på signalsubstanserna.

Tänk om det kunde vara så enkelt att det är så att om man får en normal halt av kynuren-syra i kroppen så börjar signalsubstanserna att fungera normalt igen och man skulle bli helt botad från sjukdomen.

Jag har haft en liten mail-kontakt med en av forskarna som forskar på just det här och hon skulle höra av sig om dom kom till ett genombrott.

För dom som är intresserade så finns brevet i den här tråden:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...c.php?f=1&t=5021[/url]<!-- l -->

• bateson-
  • Guldmedlem
  • Guldmedlem
Mer
31 okt 2006 17:02 #51976 av bateson-
Svar från bateson- i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Admin1,

Du verkar ju vara väldigt insatt i ämnet ser jag. Dock är jag säker på att du misstar dig på en mängd punkter, vilka av platsskäl är svåra att redovisa här.

Allmänt vill jag redovisa till professon i socialpsykologi Tor-Johan Ekeland som i ett flertal arbeten skrivit om detta och som förövrigt kommer att föreläsa på en konferens om psykologiska behandlingar vid psykos i Göteborg 27 oktober. ISPS (The international society for the psychological treatments of the schizofrenias and other psychosis) arrangerar. Föredraget heter "DIAGNOS – MAKT – PSYKOS". Mer information kan erhållas av www.isps.org och <!-- e --><a href="mailto:dualis@swipnet.se]dualis@swipnet.se[/url]<!-- e -->.

De ståndpunkter som du framför kan tyckas vara okontroversiella men är det på många punkter inte alls. Det förs en livlig debatt utifrån kunskapsteorietiska synpunkter, såväl som vetenskapsteoretiska där det är uppenbart att hänvisningen till "vetenskapligt dokumenterad effekt" saknar täckning just när det gäller psykoterapiområdet, men är tillämpbart på ett annat sätt inom naturvetenskapliga områden som medicin. Däremot används denna hänvisning som en slags reklampelare för att föra fram terapimetoder som bättre passar in i medicinparadigmet som kbt.

Likartade ämnen

Trådens ämneRelevansDatum för senaste postning
Efter vid terapirefraktär schizofreni2söndag, 23 september 2007
Är individen (1 individ) viktig...2måndag, 25 oktober 2010
Bredvid schizofreni2måndag, 25 april 2011
Intervjun om inflammation i hjärnan vid schizofreni2fredag, 17 augusti 2012
Hicka vid schizofreni2torsdag, 28 april 2011
Sidan laddades på: 0.202 sekunder