Psykoterapi vid schizofreni

Mer
17 år 5 månader sedan #52545 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Geta, jo det undrar jag med. Skulle det vara bra att få leva ut psykosen utan medicin, men i skyddad miljö och med hjälp dygnet runt de första krisiga veckorna, eller hur länge det nu varar? Det har visat sig fungera i Norge där man har såna hemtrevliga sjukhus för psykotiska och erbjuder dem hjälp dygnet runt. Nästan alla, om inte alla, blir friska mycket snabbt igen efter utbrottet. Något att tänka på.
Mer
17 år 5 månader sedan #52550 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Antipsykotika kom först i början av 50-talet och innan skedde den mesta vården av psykoser på mentalsjukhus utan medicinering. Att vara utan medicinering finns det gott om erfarenhet av sedan förr. När antipsykotika kom kunde ungefär 30 % skrivas ut från mentalsjukhusen så det innebar en förbättring. Idag när man får den första psykosen så väntar man ofta 1-2 veckor med medicinering med antipsykotika, eftersom en del psykoser går över av sig själv.
Mer
17 år 5 månader sedan #53088 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Till Admin: Ingen har väntat med att ge mig antipsykotiska medel. Jag började medicineras redan andra veckan om inte före. Det mins jag. Ska faktiskt kolla för säkerhets skull i journalen med min läkare.
Mer
17 år 5 månader sedan #53096 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Psykoterapi vid schizofreni

Admin1 skrev: Idag när man får den första psykosen så väntar man ofta 1-2 veckor med medicinering med antipsykotika, eftersom en del psykoser går över av sig själv.

Ja, jag undrar också över det där. Det låter ju väldigt bra, men jag har aldrig varit med om att de gör så. Får man fråga varifrån informationen kommer, Admin?
  • Skötaren
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #53113 av Skötaren
Svar från Skötaren i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Jag minns en nyinsjuknad pat vi hade som inte fick antipsykotikum efterssom psykosen var drogrelaterad. Resultatet blev våld mot andra pat och bältesläggningar...
Mer
17 år 5 månader sedan #53125 av Isa-Alise
Man kan också bli utskriven mitt i psykosen, om man som jag får en paradoxal reaktion på benzodiazepiner... detta hände 1995 då jag blev utsriven pga av att jag började göra som rösterna sa i ett skov med hög ångest pga en felaktig medicinering med Stesolid... varje gång jag sa att jag fick mer ångest av medicinen fick jag högre dos... till slut hade jag 45 mg Stesolid per dygn och en ångest som inte gick att bära... och då blev jag utskriven...

Det blev tio dagar ute i en dal där jag levde som på en forntidsstepp med mina röster som sällskap och letade nässlor under snön för att få något att äta innan någon förbarmade sig över mig och gav mig neuroleptika...