Psykoterapi vid schizofreni

Mer
17 år 4 månader sedan #53137 av stefan
Svar från stefan i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Psykoterapi verkar intressant, men ingen har nämnt något om möjligheten att få en sådan hjälp till mig. Vet inte riktigt om jag till fullo har förstått vad det innebär men antar att viss psykoterapi inriktas mot tankegångar kring olika vanföreställningar. Har i och för sig erbjudits möjligheten att samtala med någon men skingringen av olika vanföreställningar har jag hanterat på egen hand.

När vi som i denna tråd är inne på behandlingar som är tänkta att komplitera dem medicinska behandlingen kanske jag kan få nämna NKR(Neurokognitiv rehabilitering). Personligen tror jag att jag för närvarande är i större behov av detta. Meningen med de behandlingar man får är väl först och främst att man ska må bättre, men för mig omfattar en ökad livskvalite också möjligheten att återgå i arbete och här sätter begränsningar i mina kognitiva förmågor stopp. NKR är tänkt att hjälpa mig på den punkten.

[url:1quilts6]http://www.psykiatriinfo.se/AZTemplates/Page.aspx?id=546[/url:1quilts6]
Mer
17 år 4 månader sedan #53161 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykoterapi vid schizofreni

tryskey skrev:

Admin1 skrev: Idag när man får den första psykosen så väntar man ofta 1-2 veckor med medicinering med antipsykotika, eftersom en del psykoser går över av sig själv.

Ja, jag undrar också över det där. Det låter ju väldigt bra, men jag har aldrig varit med om att de gör så. Får man fråga varifrån informationen kommer, Admin?


Det står bl.a i Läkemedelsboken i kapitlet Psykoser att nyinsjuknade bör avvakta en vecka innan behandling med antipsykotika påbörjas. Du kan själv läsa kapitlet som pdf-fil på länken nedan:
www.apoteket.se/content/1/c4/78/ ... atri_5.pdf
Det står på sid 7 i rutan med Terapirekommendationer.
Mer
17 år 4 månader sedan #53166 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Jo. Fast frågan är om de verkligen gör så. Det finns ju så många rekommendationer om hur man bör göra med patienter som aldrig efterföljs. Det står även på de flesta psykofarmaka att medicinen bör kombineras med psykoterapi, men det efterföljs rätt sällan.

Jag håller helt med rekommendationen du hänvisar till, jag bara ifrågasätter om det verkligen efterföljs på så många ställen.
Ingen av de avdelningar jag varit på har gjort så iallafall.
  • One
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #53180 av One
Svar från One i ämnet Psykoterapi vid schizofreni

Teresia skrev: Geta, jo det undrar jag med. Skulle det vara bra att få leva ut psykosen utan medicin, men i skyddad miljö och med hjälp dygnet runt de första krisiga veckorna, eller hur länge det nu varar? Det har visat sig fungera i Norge där man har såna hemtrevliga sjukhus för psykotiska och erbjuder dem hjälp dygnet runt. Nästan alla, om inte alla, blir friska mycket snabbt igen efter utbrottet. Något att tänka på.

Jag har erfarenhet av unga personer som vid första insjuknandet får möjlighet till psykoterapi direkt, denna kan vara effektiv eftersom psykosen och alla negativa följdeffekter inte har hunnit "bita sig fast" än. Men min åsikt är att det aldrig är försent att behandla schizofreni med psykoterapi. Men den måste vara konkret och inriktad på här och nu och inte ta upp onödigt lång tid med barndom. Unga människor däremot bruktar erbjudas familjeterapi.
Att bringa ordning i förvirring och kaos, ångestlindring och struktur på livet är det centrala i en psykoterapi. Isa-Alise skriver om DBT och det är en terapi som fungerar väldigt bra på de med borderline. Hur det är med schizofreni är jag osäker på, men jag tror nog att det kan vara effektivt.

F ö tycker jag det är synd att det psykologiska perspektivet som förklaringsmodell för psykisk sjukdom, så totalt har skrotats till förmån för den medicinsk-biologiska. Ytterligare ett exempel på åtgärder från ett allt kallare samhälle där ytlighet och pengar är det centrala.

Personligen tror jag orsakerna till såväl schizofreni som annat är en blandning av gener och psykiska trauman i uppväxten
Mer
17 år 4 månader sedan #53215 av bateson-

One skrev: Personligen tror jag orsakerna till såväl schizofreni som annat är en blandning av gener och psykiska trauman i uppväxten


På vilket sätt skulle det vara gener? Kan man födas med schizofreni? Schizofrenigenen?
Mer
17 år 4 månader sedan #53241 av Sylviaplath
Teresia,
Det började med att psykiatrikerna på St Göran glömde göra sin standardkoll att det psykiska inte berodde på ngn somatisk sjukdom i hjärnan. Och mina smärtor togs som 'taktila hallucinationer' och övriga psykiska symtom som psykisk sjukdom enbart.