Psykoterapi vid schizofreni

  • One.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #55267 av One.
Svar från One. i ämnet Psykoterapi vid schizofreni

bateson- skrev: På vilket sätt skulle det vara gener? Kan man födas med schizofreni? Schizofrenigenen?

Det man kan ärva är inte schizofreni (eller ngn annan psykiskt sjukdom)specifikt, utan man brukar prata om en psykisk sårbarhet; en "tunnväggighet" som är ärftlig. Sedan är det miljön som "hjälper till" eller förhindrar att dessa anlag utvecklas till sjukdom. Att råka ut för trauman eller ett dåligt omhändertagande de första 3 månaderna sägs lägga grunden för psykossjukdomar om sårbarhetsgenerna finns. Ju senare i utvecklingen som störningar i miljön uppkommer ju mindre är risken för just psykossjukdomar. Men många andra typer av psykiska åkommor kan naturligtvis bli följden av kombinationen gener och taskig miljö.
Mer
17 år 4 månader sedan #55270 av Sylviaplath
Teresia,
Cystorna fanns redan innan medicineringen och hade börjat växa mm långt innan det som troddes vara 'taktila hallucinationer' i form av smärtor bl a i benen. Ungefär så. Problemen i hjärnan (och det som växte där) kom smygande och sen nästan 'skovvis' med kraftiga försämringar i funktionsförmåga. Alltihop blev väl helt enkelt för mycket för kropp och själ. :rolleyes:
Mer
17 år 4 månader sedan #56146 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Till One:

Jo men varför dör inte sårbarheten ut?
Mer
17 år 4 månader sedan #56147 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Till Sylviaplath:

Jag förstår, det måste ha varit jättejobbigt men verkar blivit rätt bra nu? Min mamma och jag är också lite nervösa och kan leva lite uppspeedat som du säger. Just nu är jag i en sån hemsk period och kan inte sova, sover jättedåligt. Ush, hoppas att det går över.
Mer
17 år 4 månader sedan #56154 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Psykoterapi vid schizofreni
Tillägg, vill bara klistra in något jag skrev i ett annat inlägg, jag tycker att det passar här:

Jag tror också att såna saker kan gå för snabbt. Varför är man så inriktad på att allt ska gå så snabbt. Terapi och sånt får ta den tid det behöver och man ska försöka minska på medicinen och el-chocker i så stort mån som möjligt. KBT-terapin till exempel visar effekt, men saken som ingen nämner är att man efter en tid får tillbaka sina symptom eller att symptomen hittar ett annat sätt att manifestera sig på. Så på det sättet är psykodynamisk terapi bättre eftersom man sakta får arbeta sig igenom trauman i den mån hjärnan hinner med. Idag är man så inställd på att bota direkt och operara men man låter inte folk utvecklas själva och bota sig själv, med ledning av andra hjälpare.
  • One
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56193 av One
Svar från One i ämnet Psykoterapi vid schizofreni

Teresia skrev: Till One:

Jo men varför dör inte sårbarheten ut?

Även folk med olika psykiska åkommor (och då menar jag inte bara psykoser) skaffar ju barn! Sedan är det då en kombination av den sårbarheten man ärvt plus miljön man växer upp i som avgör om man blir psykiskt sjuk eller inte. Att växa upp i en familj med störda föräldrar kan ju innebära att den sociala miljön är så otrygg att det manifisterar sig i psykiska symptom. Men utan den nedärvda sårbarheten kan man klara sig ändå. Du har väl hört talas om "maskrosbarn"?

Men om jag förstår dig rätt så tror du att uppväxten är det centrala för om man utvecklar symptom eller inte?

Sedan är psykodynamisk terapi alldeles utmärkt att gå i för att få verktyg att klara sig i livet trots de svårigheterman man hade med sig från början.
Själv gick jag i terapi i sju år (!) och jag kan säga att det gjorde mig till en mogen och fungerande människa. Jag hade från början diagnosen borderline. Det har jag inte idag, problemen med ångest kommer i perioder, men annars har jag ett bra liv.