Psykoterapi vid schizofreni

Mer
16 år 10 månader sedan #73944 av bateson-

Teresia skrev: Till One:

Gener och gener. Få schizofrena får barn. Varför dör inte schizofrenin ut då? Något att tänka på eller hur? Det har i alla tider verkar det som varit var hundrade människa som drabbats av schizofreni, i alla fall vet man det säkert de sista hundra åren. Så varför, varför dör inte schizofrenin ut om det nu är en gentisk sjukdom. Som sagt, få schizofrena får barn och antalet schizofrena är detsamma.

Precis! Gen-hypotesen är bara en löjlig hypotes som drivs av läkemedelsbolagen i allians med psykiatermaffian. Den är lönsam och den generar en massa pengar. Den gör folk förmögna på våra själar.

Res dig upp och befria dig från piller och tvångsvård! Det går inte att passivt åse detta vansinne!
Mer
16 år 10 månader sedan #73950 av ThinkTank
Jag håller med bateson till viss del. Jag tror inte heller att genhypotesen behöver stämma. Jag tror att det kan vara så att vem som helst kan utveckla psykoser.
Mer
16 år 10 månader sedan #73971 av bateson-
Just det ThinkTank, och om vem som helst kan ha dom så kanske man inte längre behöver kalla dem för sjukdomar? Att tänka psykotiskt kanske alltså inte är något galet i sig utan något vi alla gör emellanåt. Det ligger under utan och skvalpar. Varje natt som vi drömmer kliver vi in i psykosen.

Varför har vi så svårt att fatta detta?
Mer
16 år 10 månader sedan #73973 av Nissegossen
En psykos är vakna mardrömmar!

För att förhindra dem är det primära att få sova i stort sett varje natt!

Får man inte sova, kommer en psykos som ett brev på posten!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 10 månader sedan #73979 av bateson-
Som läkaren och psykoanalytikern Wilfred Bion sa: verkligheten är strukturerad som en psykos. Det är bara vår möjlighet att filtrera verkligheten (efter vi sovit) som den upplevs som "normal".

Så när du går in i sömnens rike så går du in i det tillstånd där vi alla befinner oss och kan mötas. Sleep well!
Mer
16 år 10 månader sedan #74047 av bateson-

Admin1 skrev: Det finns utvärderingar gjorda på behandling av schizofreni med psykoterapi och den enda behandling som har någon vetenskapligt bevisad effekt är kognitiv beteendeterapi. KBT har ungefär samma effekt som antipsykotika på symptom och på att förebygga återfall i psykos.

Ville bara säga att dessa slutsatser inte är omtvistade. Idag menar man att man inte kan frigöra "metoden" från andra faktorer i psykoterapi som allianceeffekt, personlig skicklighet, utbildning, övrig social kontext etc. Det är förenklingar att koka ned och reducera allt till ett metodnamn.

Faktum är ju fortfarande att eldsjälen Barbro Sandin lyckades bota ett antal schizofrena patienter med sitt unika sätt att ta dessa personers upplevelser på allvar och inte reducera dem till kategorier som "sjukdom", "schizofreni" etc. Hon bidrog ju med sitt förhållningssätt till att slå en kil i den instutionsbaserade psykiatrin där de mentalsjuka skulle förvaras inlåsta. Hennes bok "Den zebrarandiga pudelkärnan" visar ju skräckexempel på hur schizofrena behandlades på Säter

Jag tycker verkligen det är något att framhålla!