"nåt tråkigt att berätta"

Mer
3 år 7 månader sedan #1271333 av Pysen_87
Är det bara jag som avskyr när orden "Jag har nåt tråkigt att berätta" ?!?!?!?

Och det blir alltid fler negativa besked under en kort tid.... hur ska man orka?

Ingen terapi kommer jag att få från och med början av September,
Chefen tycker inte att den form av terapi är givande....

Så besviken!
Mer
3 år 7 månader sedan #1271339 av Lejonhjärta
Hej pysen_87!

Jo, det är tråkigt med sådana nyheter...
Mer
3 år 7 månader sedan #1271341 av Geta
Svar från Geta i ämnet nåt tråkigt att berätta"
Den biologiska skolan inom psykiatrin är stenhårda emot psykodynamisk terapi. Det är den som har hjälpt mig mest under min sjukdomstid. Men den motarbetas med alla medel.
Mer
3 år 7 månader sedan #1271354 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet nåt tråkigt att berätta"
Uppsala universitet har alltid dissat den psykodynamiska skolbildningen. På min tid där gjordes mycket djurförsök då man lätt kunde konstatera kopplingen stimuli->respons. Skinner var något av en husgud och Pavlov skulle ha känt sig hedrad av att ingå i det kollektivet. Beteendeterapi trodde man kunde hjälpa de flesta.

Uppsala var, tror jag, det universitet som var först på banan i Sverige med KBT, Kognitiv beteendeterapi då man sneglat lite på psykodynamisk metodik, är idag den vanligaste terapiformen alla kategorier. KBT är den terapiform som är tidsmässigt kortast och kostar minst pengar. Så klart som korvspad att den är åtråvärd! Samtidigt med den s k psykiatrireformen 1994 kom alla sparbeting från landsting och kommuner. KBT betyder att man gör någonting och att man genomför det billigt. utan att gå till botten med något hos patienten. Socialstyrelsen förordar KBT tillsammans med medicin som effektivast när det handlar om ångest och depression. Effekten av KBT håller ungefär ett år sedan tar det gamla mönstret över igen.

Jag gick i psykodynamisk terapi i tre och ett halvt år. Det var det bästa jag gjort, men det hela slutade i en katastrof. Gick hos en annan terapeut för att bygga upp mig igen men hon var alkoholist och tablettmissbrukare och kunde inte hjälpa mig. Så jag fick slicka mina sår själv. Men terapin jag gick i med min första terapeut är det som hjälpt mig mest.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1271355 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet nåt tråkigt att berätta"
Den som kan få chefen att ändra sig är din psykolog eller terapuet. Prata med hen. Att du behöver verkligen terapin och att hen måste prata med chefen. Du måste verkligen visa att du är motiverad.
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 7 månader sedan #1271357 av Pysen_87
Kuratorn har sagt upp sig :(