Att tolka allt negativt.

Mer
15 år 1 månad sedan #181865 av 12312qw
Jag sitter hemma nu och känner mig så himla ledsen. Jag vill så otroligt gärna ha någon att älska, någon att krama om, ligga vaken och småprata med, någon att må väl med!

Jag har aldrig haft problem med att hitta killar, däremot kan jag inte behålla en relation. Mitt inre kaos gör att hela förhållandet blir kaosartat.

Jag vrider och vänder på allt som sägs. Jag har svårt att avgöra hur ett förhållande ska vara och vad som är normalt.

Jag fick ex ett fint sidennattlinne av min sambo i julklapp. Nattlinnet kostade 150kr. Genast sa rösten i mitt huvud åt mig att jag var värdelös/mindre värd för att jag fått en sån billig present. Den sa åt mig att jag var lurad/blåst och korkad som inte kunde fatta detta. Jag tänkte och tänkte, försökte värdera rösten som jag lärt mig på KBTn. Jag kom tillslut fram till att det nog var så att han inte älskade mig mer, att jag var värdelös, ingenting värd osv.. fick sedan en fruktansvärd ångest och var sen tvungen att skada mig själv för att jag var så värdelös. Rösten i mitt huvud att jag inte är ngt värd osv blev även enorm och det blev världens grej av denna julklapp. Jag tänker på detta fortfarande! Är det ett faktum att jag ÄR värdelös/ han tyckte jag var mindre värd för att jag fick en så billig present?

Liknande händelser som det med nattlinnet händer i mina förhållanden hela tiden. Det är så himla mkt saker som lämnas åt tolkningar; "vad menade han egentligen" osv som gör min inre röst förstärkt. Jag får då sån himla ångest som går ut över förhållandet, jag går in i mig själv osv.

Går det att ha ett förhållande/ leva samboliv med såna här tankar/ beteenden eller måste jag börja med att arbeta bort dem? Är det någon som känner igen sig?
Mer
15 år 1 månad sedan #181870 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att tolka allt negativt.
Var glad åt att du kan hitta killar. Hur du ska kunna
behålla dem kanske du kan få hjälp med om du går
i KBT eller DBT.
Ett nattlinne för 150 kr är väl varken dyrt eller billigt.
Är du säker på att dina pojkvänner inte satt värde på
dig. Måste du hitta bevis på att de inte gjort det?
Mer
15 år 1 månad sedan #181874 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Att tolka allt negativt.
Spontan tanke: Du är mer ihop med din inre röst än din sambo. Av rösten fick du inget i julklapp, trots det så bestämmer den rätt mycket i ditt liv. Försök att få rösten att bli snäll. Det finns metoder för hur man gör det.

Känner inte igen mig alls i din problematik så jag kanske är helt fel ute.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 1 månad sedan #181875 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.
Tack för ditt svar Geta!

Jag tycks alltid hitta "fel" killar så jag har svårt att glädja mig. Jag går i KBT men känner inte att det hjälper när jag sen står där i praktiken.

Det känns viktigt att få något över 500kr iaf, annars känns det som att det ÄR så att jag faktiskt är värdelös. Jag vill inte att det ska behöva vara såhär men det har genomsyrat alla mina relationer.

Kom min sambo hem 10min för sent så måste det betyda att jag är värdelös osv. Går det att vara tillsammans med någon när man har sånna här tankar?

Jag funderar mkt över om man måste vara "hel" själv för att kunna vara tillsammans med någon?
Mer
15 år 1 månad sedan #181876 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.

Inwatto skrev: Spontan tanke: Du är mer ihop med din inre röst än din sambo. Av rösten fick du inget i julklapp, trots det så bestämmer den rätt mycket i ditt liv. Försök att få rösten att bli snäll. Det finns metoder för hur man gör det.

Känner inte igen mig alls i din problematik så jag kanske är helt fel ute.


Det känns rätt Ok när du skriver så. Så kan det kanske vara. Vadå för metoder menar du?
Mer
15 år 1 månad sedan #181877 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att tolka allt negativt.
Det brukar sägas att för att kunna vara tillsammans
med någon så måste man först klara av att vara
ensam med sig själv.
Du kan väl inte sätta ett exakt värde på dina pojkvänner
i kronor och ören beroende på vad gåvorna kostat?