Brand

Mer
11 år 8 månader sedan #504014 av Bitte
Brand skapades av Bitte
Brand på psykklinik
2004-09-27 15:45
Åtta personer rökskadades efter en anlagd brand på vuxenpsykiatriska kliniken i Kalmar på fredagskvällen och tre av fyra vårdavdelningar evakuerades. En 20-årig man, som vistades på kliniken, har anhållits misstänkt för mordbrand.

När det här hände låg jag inne på samma avdelning. Det hela hände mycket snabbt. Klockan var nästan 22:00 och jag skulle gå och lägga mig. Jag mötte 20 åringen i korridoren. Jag bytte om och gick och la mig. Straxt började brandlarmet tjuta och jag gick upp och tittade ut genom min dörr och såg hur personalen sprang omkring. Jag gick in och klädde på mig och gick ut. Då hade dom öppnat dörren till det rum som det rök ifrån, tjock svart rök.
Jag fick säga till personalen att låsa upp dörrarna så att vi skulle komma ut. Allt gick lugnt till. Straxt därpå kom brandkåren. Och när vi stod utanför såg vi hur hela avdelningen rökfylldes. Kliniken fick snabbt fram bussar till patienterna som vi fick sätta oss i. Sen åkte vi till lasarettet där dom hade en tom avdelning med sängar där vi fick varsin säng.
Allt gick väldigt smidigt. Dagen efter hade dom tömt en avdelning på psyket, skickat hem folk och så där, som vi fick ta över.
Det var bara våran avdelning som blev förstörd av rök och sot. Killen hade satt eld på sin madrass.
Dom fick totalrenovera avdelningen och det tog ungefär 1,5 månader.
Mer
11 år 8 månader sedan #504018 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Brand
-
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 8 månader sedan #504025 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Brand
På min avd. i början på nittio-talet, så gick brandlarmet ganska ofta, det var t.o.m mordbrand en gång hos oss, det blev alldeles svart i det rummet, men vi fick bo kvar på avd. Men tricket som som jag lärde mig, var att dörrarna öppnas automatiskt när larmet går. Och nu är det inte längre tillåtet att bära på sig en tändare där nu.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 8 månader sedan #504055 av Geta
Svar från Geta i ämnet Brand
Har för mig att det var på rättspsyk i Växjö som flera patienter omkom i en brand.
Mer
11 år 8 månader sedan #504056 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Brand
Ja, det var i Växjö.
Mer
11 år 8 månader sedan #504063 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Brand
Jag vill minnas att en patient på psyket satte eld på madrassen, här i Norrköping. Tror det var på PIVA, men jag har alltid fått lämna ifrån mig tändaren. Dumt att chansa, tycker jag.