Voxra gjorde mig piggare men bara för ett tag

Mer
4 år 3 månader sedan #1222215 av Bjorn
Hej jag har haft psykos för ett par år sedan och håller på att återhämta mig. Jag prata med min läkare om att jag ville byta ut abilify som jag har ordinerat. Då jag blir så trött på den. Vill bli piggare mer alert och gladare. Då jag hörde här på viska om reagila som ska vara aktiverande och hjälpa vid negativa symptom fråga jag min läkare om jag kan få byta ut abilify mot reagila. Men de gick han inte med på. Däremot gick han med på att höja dosen på voxra som jag har ordnierat från 150mg till 300mg då blev jag den första tiden mig själv igen glad och aktiv för första gången på flera år. Men sedan avtog det efter 2 veckor. Det va som att rycka undan mattan för fötterna.

Jag tror att abilifyen sänker mig för mycket och voxran får ingen effekt. Det måste väl ha med dopaminet att göra. Då voxran höjer dopamin och abilifyen sänker dopamin.

Endera vill jag sänka abilifyen eller byta till reagila som inte har lika dopaminblockerande effekt. Jag ska träffa läkaren om två veckor och tänkte höra med er först

Vad tror ni? Det måste väl ha med dopaminet att göra? :)
Mer
4 år 3 månader sedan #1222218 av Geta
Abilify ska man bli pigg av i jämförelse med annan antipsykotika.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222221 av Bjorn
Jag vet men vad jag har läst på så kan en del bli tröttare.. :groovy
Mer
4 år 3 månader sedan #1222222 av 1Dave
Jag är piggare nu än jag varit på många år.
Tack vare Voxra och byte till Abilify från Trevicta.

/Dave
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 3 månader sedan #1222274 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Voxra gjorde mig piggare men bara för ett tag
Har prövat abilify, och jag kände mig aldrig pigg på den , tog den på morgonen och blev dåsig aldrig pigg och alert inte, så det är inte alla som tar den som blir aktiverade eller så var det för att jag hade zyprexa till kväll och abilify till morgonen blir för mycket av allting blir pannkaka av det.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222437 av Admin1
Abilify kan vara både tröttande och uppiggande. Det varierar mellan olika individer. Blir man trött av Abilify bör man ta den sent på kvällen. Latuda och Reagila är aktiverande, men Reagila får man enbart vid negativa symptom. Invega är neutralt och varken tröttande eller aktiverande.