Utförsäkrad :(

Mer
3 år 6 månader sedan #1289049 av Snowiee
Jag vet inte, eller vi vet inte, vad vi ska göra.

Min sambo har varit sjukskriven i ett år pga icke organisk psykos, asperger, adhd, panikångest och tvångssyndrom.

Diagnoserna korrelerar inte alls bra med varandra. Vid minsta lilla stresspåslag bli han psykotisk. Rubbas sömnen för mycket kommer vanföreställningar som ett brev på posten.

Vi har jobbat stenhårt med struktur och förutsägbarhet hemma och dom har även gjort det på hans jobb (lönebidrag).

Han blev sjukskriven sept förra året efter ett rejält skov med tvångsvård i 2 veckor sedan frivilligt några veckor till.

Började arbeta deltid efter tre månader. Har gått upp och ner i sjukskrivningen fram tills för tre månader sedan då han blev sjukskriven på heltid igen pga försämrat mående och mer röster och paranoia.

För tre veckor sedan ca fick han brev från FK. Av beslutsunderlaget bedömer vi att du inte har rätt till sjukpenning. Du omfattas inte heller av någon av de undantag som finns. Du måste skriva in dig på arbetsförmedlingen för att skydda din SGI eller återgå till ditt nuvarande arbete i samma omfattning som innan sjukskrivningen. Försäkringskassan bedömer att du kan klara av ett normalt förekommande arbete.

Vad tror ni hände efter brevet?

Det gick en vecka med dålig sömn. Akut till psyk. Han fick extra medicin eftersom han vägrade lägga in sig. Det höll fyra dagar sedan var han så dålig att han fick läggas in med tvång.

Jag är så jäkla uppgiven. Han kan inte skriva in sig på arbetsförmedlingen nu. Han är inlagd och kan inte heller arbeta. Jag ringde hans handläggare och frågade vad vi ska göra. Vi har lämnat yttrande och nytt läkarintyg men handläggaren sa att han måste skriva in sig på AF eller börja arbeta. Jag frågade hur det ska gå till när han är inlagd? Internet var det svar jag fick. Så förbannad! Så jag ska säga åt min sambo som tvångsvårdas att han ska skriva in sig på AF över internet?

Handläggaren hade inte kollat på nytt intyg och yttrande dock men det känns som ganska kört eftersom dom inte bedömer att min sambo tillhör något undantag eller att han är allvarligt sjuk....

Ville nog mest bara skriva av mig lite.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289054 av Lejonhjärta
Svar från Lejonhjärta i ämnet Utförsäkrad :(
Snowiee, beklagar det inträffade...

Man tappar andan när man läser ditt inlägg. Måste vara så svårt. :(
Mer
3 år 6 månader sedan #1289056 av Geta
Svar från Geta i ämnet Utförsäkrad :(
Hej!

Det är nog ovanligt att någon här på Viska blivit utförsäkrad men det har blivit strängare senaste åren.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1289067 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Utförsäkrad :(
Får man tvångsvård är man rejält sjuk. Han har dessutom fått det två gånger med ett års mellanrum och ändå förväntas han kunna arbeta. Det låter helsnurrigt av Försäkringskassan.

Läste kanske fel, men i alla fall. Illa av FK.
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Fantasio.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289113 av memphis
Svar från memphis i ämnet Utförsäkrad :(
Låter som en helt förfärlig situation! Men det kanske ordnar sig till slut. FK kan ändra sig.

Till mig sa också FK en gång att jag var utförsäkrad. Jag förstod inte vad det innebar så jag sa bara jaha. Jag fick sjukersättning trots det. Nu kanske tiderna är annorlunda som Geta säger. Det har blivit mycket hårdare. Men det låter som att han absolut inte kan jobba som det ser ut. Hoppas det ordnar sig! Kanske läkarna kan hjälpa till?
Mer
3 år 6 månader sedan #1289115 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Utförsäkrad :(
Tänk om jag skulle bli utförsäkrad. Jag tror inte jag skulle orka med ett arbete. Finns det någon risk i mitt fall?