Att dömas, till fängelse eller rättspsyk?

Mer
4 år 8 månader sedan #1171023 av Richard
När jag pysslade lite med illegala saker, så skrev min psykiater att jag inte bör dömas till fängelse, utan till rättspsykiatrisk vård. Jag fick göra en §7-undersökning i Halmstad, o den psykiatern ställde en massa konstiga frågor, men sa till sist; -Ja, du verkar ganska ok. Men då hade han inte ens läst min journal, det gjorde han sen. På intyget finns tre rutor man kan kryssa i, om att man ska göra en större rättspsykiatrisk undersökning:
-Ja
-Nej
-Föreligger

Då hade han kryssat i "Föreligger". Men jag skötte mig ordentligt i domstolen, så domaren sa att jag inte behövde göra en större undersökning. Men jag tror jag hade fått ganska kort tid om jag hamnade på rättspsyk. Jag är väldigt snäll o försöker hela tiden vara ordentlig. Finns de som släppts en typ en vecka.

Åklagaren yrkade på fängelse, men det slutade med dagsböter.

Jag skulle nog klara fängelse rätt bra. Enligt sjukintyg kan jag slippa arbetsplikten. O jag klarar av att typ bara ligga i en säng flera dygn i sträck. Bara man har en radio. Men jag vet inte hur det går till på rättspsyk?
Mer
4 år 8 månader sedan #1171027 av zoegas
Jag hade hellre suttit i fängelse. Fyfan att vara inlåst obestämd tid

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1171041 av Nissegossen
Oavsett vilket skall alla ha fängelse men är de sjuka skall de vistas den tid
som straffet är utsatt när de döms är de sjuka när straff tiden är slut skall de vårdas på sjukhus

tills de är friska. För folk tar avstånd att de skrivs ut efter en vecka

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 8 månader sedan #1171231 av Admin1
Medeltiden på rättspsyk är 6 år medan fängelse i snitt ett år. Så rättspsyk är längre straff. Färre får rättspsyk idag och fler fängelse.
Mer
4 år 8 månader sedan #1171238 av MsTibbs
Är det mer stigma på endera?
Mer
4 år 8 månader sedan #1171241 av Geta
På rättspsyk räknas man väl som en femfemma.

sv.wikipedia.org/wiki/Femfemma