Schizofreni - dopaminteorin

  • shimmelly
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #7820 av shimmelly
Schizofreni - dopaminteorin skapades av shimmelly
Hej.. jag skulle vilja veta ganska så utförligt vad dopaminteorin innebär? finns det någon som kan hjälpa mig med det???? eller skicka en länk där man kan läsa det på svenska helst tack???

tack på förhand.
  • verksam inom psykiatrin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #7822 av verksam inom psykiatrin
Svar från verksam inom psykiatrin i ämnet Schizofreni - dopaminteorin
Hej!

Enligt dopaminhypotesen så karaktäriseras schizofrenin av ett överskott på dopamin i centrala delar av hjärnan och underskott i den frontala.

Detta innebär i praktiken att överskott i centrala delar ger positiva symtom och underskott i frontala ger negativa symtom.

Det är detta som forskarna nu tittar på - då alla läkemedel fram till idag endast tar hand om överskottet dvs stoppar dopaminet och de positiva symtomen men man lyckas sämre på negativa sidan.

aripiprazol är ett försök att verka i båda ändar både höja och sänka allt efter behovet - hur det lyckas får vi vänta och se!
Mer
19 år 2 månader sedan #7833 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofrenidopaminteorin.
Att man tidigare sänkte dopaminet i hjärnan
var väl orsaken till att man mådde så urdåligt
på de gamla medicinerna vid höga doser.
Patienterna och anhöriga ropade förgäves, det
skulle bara vara så höga doser.
Det är säkert bra om man ger minimala doser
med den nya antipsykotikan också.
Mer
19 år 2 månader sedan #7839 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizofreni - dopaminteorin
Det är helt rätt som de sagt här om dopaminteorin. Jag har dock en annan tolkning av verkligheten är vad många andra har idag. Antipsykotika, som blockerar dopamin har utvecklats nu under 50 år. Under dessa 50 år finns det bara ett antipsykotika som har bättre effekt än de övriga och det är Leponex. Leponex karaktäriseras av att det har effekter också på många andra transmittorer också än dopamin.

Kanske en bättre antipsykotisk effekt kan enbart fås om man försöker påverka andra transmittorer? Det talas om serotonin, cannabinoider, noradrenalin och glutamat.

Idag får bara 30 % fullständig effekt av antipsykotika. 15 % får ingen effekt alls och resten får effekt delvis. Dopaminteorin är kanske därför rätt för 30 %, helt fel för 15 % och delvis rätt för 55 %?

Jag tror själv för att få bättre effekt mot schizofreni, så måste man utveckla läkemedel, som verkar på annat än dopamin. Det finns faktiskt en del antipsykotika som har effekt på annat än dopamin, men de befinner sig i tidigt utprovningsstadium. De nya antipsykotika, som verkar på dopamin tror jag bara kommer att ha lindrigare biverkningar. Jag tvivlar på att de kommer att ge bättre effekt.

salmon.psy.plym.ac.uk/year1/schi ... hypothesis
Det finns en bra artikel i Scientific American, som heter Decoding Schizophrenia, där du kan läsa den på nätet via denna länk:
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... izophrenia
Mer
19 år 2 månader sedan #7841 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofrenidopaminteorin
Det är konstigt att man står på sina ben efter
att varit utsatt för alla dessa tunga mediciner.
De har säkert ställt till oreda i hjärnan med
transmittorsubstanser och nervkopplingar.
Det vore bra om dagens mediciner visar sig
vara bättre.
Mer
19 år 2 månader sedan #7842 av Isa-Alise
-