Någon frivillig till en intervju? Snälla hjälp sökes! :)

  • Tehssan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 veckor sedan #117315 av Tehssan
Hejsan.
Jag undrar ifall det fanns någon som frivilligt kunde svara på några intervjusfrågor jag har om schizofreni. Vissa av dem kan betraktas som rätt personliga, då jag till exempel vill veta hur schizofrenin påverkat familjelivet eller förhållanden av olika slag. Det är nämligen så att jag skriver ett arbete om just detta, och vore jätte tacksam ifall det fanns någon som kunde hjälpa mig!

Ifall ni har lust att hjälpa mig, så kan ni antingen skriva ner svaren direkt här- eller så kan ni emaila mig svaren på <!-- e --><a href="mailto:tehssan_89@hotmail.com]tehssan_89@hotmail.com[/url]<!-- e -->

här kommer frågorna:

Namn och ålder?

Vilka symptom hade du innan du fick diagnosen?

I hur lång tid pågick dessa symptom innan du blev diagnostiserad?

Hur regaerade vänner och familj på detta och vad för mot/medgångar tillförde det?
Efter att du fått diagnosen, vad fick du gå igenom för processer sedan? (Med detta menar jag i form av hjälp från samhället, mediciner, rehabilitering etc etc)

Hur påverkar sjukdomen ditt liv då man refererar till sociala situationer i samhället? Vilka svårigheter kan man bemöta? (T.ex. då man umgås med vänner, skolan, ifall man ska söka jobb eller då man redan har ett yrke.. etc)

Hur påverkar sjukdomen ditt familjeliv?

Var det svårt/lätt att acceptera sin sjukdom? Hur var processen till accepterandet? (då menar jag olika slags påfrestningar, psykiska, fysiska, känslomässiga)

Vad för råd skulle du vilja ge till nära och kära till schizofreni sjuka? (Vad dem kan göra för att hjälpa personen i fråga)

Hur ser en vanlig vardag med schizofreni ut?

Slutligen, ifall det finns någonting ni själva skulle vilja säga rent allmänt?


(Ifall ni vill vara anonyma så går detta jätte bra med mig, finns absolut inget tvång med att berätta vad man heter)

Ifall ni själva också sen har några synounkter på frågorna, vad jag kan göra bättre osv, så är jag öppen för kritik! :D

Tack så jätte mycket i förhand!
MVH
Tehssan
Mer
16 år 2 veckor sedan #117361 av Admin1
Hoppas att du får tag i folk. Vilken typ av undersökning är det som du håller på med? Vilken typ av utbildning går du?
Mer
16 år 2 veckor sedan #117366 av Geta

Tehssan skrev: Hejsan.
Jag undrar ifall det fanns någon som frivilligt kunde svara på några intervjusfrågor jag har om schizofreni. Vissa av dem kan betraktas som rätt personliga, då jag till exempel vill veta hur schizofrenin påverkat familjelivet eller förhållanden av olika slag. Det är nämligen så att jag skriver ett arbete om just detta, och vore jätte tacksam ifall det fanns någon som kunde hjälpa mig!

Ifall ni har lust att hjälpa mig, så kan ni antingen skriva ner svaren direkt här- eller så kan ni emaila mig svaren på <!-- e --><a href="mailto:tehssan_89@hotmail.com]tehssan_89@hotmail.com[/url]<!-- e -->

här kommer frågorna:

Namn och ålder? Geta snart 59 år.

Vilka symptom hade du innan du fick diagnosen?Grav depression,


I hur lång tid pågick dessa symptom innan du blev diagnostiserad?
Ungefär ett år då första psykosen hade brutit ut.

Hur regaerade vänner och familj på detta och vad för mot/medgångar tillförde det?
Mina vänner drog sig tillbaka. Min familj hade jag kvar.

Efter att du fått diagnosen, vad fick du gå igenom för processer sedan? (Med detta menar jag i form av hjälp från samhället, mediciner, rehabilitering etc etc)
Vid min första psykos var det mentalsjukhus en månad.
Sedan fortsatte jag min vårdutbildning.
Psykiatrin släppte mig och jag var omedicinerad flera år.
Det var jag själv som rehabiliterade mig själv.
Efter 10 år fick jag gå i psykoterapi.
Arbetade inom vården i 17 år.
Blev sedan pensionerad.

Hur påverkar sjukdomen ditt liv då man refererar till sociala situationer i samhället? Vilka svårigheter kan man bemöta? (T.ex. då man umgås med vänner, skolan, ifall man ska söka jobb eller då man redan har ett yrke.. etc)
Då man avslöjar att man har diagnosen schizofreni så är det kört.

Hur påverkar sjukdomen ditt familjeliv?
Har ingen familj.

Var det svårt/lätt att acceptera sin sjukdom? Hur var processen till accepterandet? (då menar jag olika slags påfrestningar, psykiska, fysiska, känslomässiga)
När jag blev pensionerad gick jag in i kris.

Vad för råd skulle du vilja ge till nära och kära till schizofreni sjuka? (Vad dem kan göra för att hjälpa personen i fråga)
Att ta det litet lättsamt trots allt.

Hur ser en vanlig vardag med schizofreni ut?
Äta, läsa, TV, data, motion.

Slutligen, ifall det finns någonting ni själva skulle vilja säga rent allmänt?
Det blir bättre efter 40 årsåldern.

(Ifall ni vill vara anonyma så går detta jätte bra med mig, finns absolut inget tvång med att berätta vad man heter)

Ifall ni själva också sen har några synounkter på frågorna, vad jag kan göra bättre osv, så är jag öppen för kritik! :D

Tack så jätte mycket i förhand!
MVH
Tehssan


  • Tehssan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 veckor sedan #117375 av Tehssan
Tack så jätte mycket Geta! :D Uppskattar det väldigt :)
Mer
16 år 2 veckor sedan #117383 av Nissegossen
hjälp hon med flera intervjuer nu då. förut var ni ju flera st som ville bli intervjuade :D

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Tehssan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 veckor sedan #117388 av Tehssan
Haha =D ellerhur! hade vart jätte kul att få lite fler svar, tycker trots allt detta är jätte intressant. :)