Emiliana Borelli

Emiliana Borrelli har gjort denna studie

Parkinsonism (stelhet, darrningar, långsamma rörelser) är en biverkan av gamla antipsykotika och särskilt Haldol, men även Risperidon i höga doser kring 6 mg/dag.

En ny undersökning tyder på att parkinsonism orsakas av blockad av dopamin-2-receptorer i interneuron i hjärnans striatum.

Blockaden ökar frisättningen av acetylkolin, som orsakar parkinsonismen.

Studien förklarar varför denna biverkan uppstår och att antipsykotika, som också blockerar acetylkolin (Clozapine, Olanzapin, Seroquel/Quetiapin) kan vara bra vid denna biverkan. 

Läs mer hos MedicalXpress.

Läs också nyheten Nyare antipsykotika ger inte rörelsestörningar utan bara gamla antipsykotika.

Läs Viska:s Rörelsebiverkningar av antipsykotika.

Kommentarer   
Admin1
#5 Admin1 2016-09-03 19:15
Schizophreniaforum.org skriver:

“I think it was a fantastic study,” Foster said. “But I think the main takeaway moving forward is that D2 antagonist-mediated cognitive and motor side effects occur through a variety of mechanisms that will be hard to circumvent. This study highlights the need to find novel mechanisms through which we can achieve antipsychotic-like efficacy without directly antagonizing the D2 receptor.”

http://www.schizophreniaforum.org/news/cholinergic-neurons-fingered-antipsychotic-drug-side-effects
Admin1
#4 Admin1 2016-07-10 14:06
Det verkar finnas flera olika interneuron i striatum. Kolinerga interneuron verkar frisätta acetylkolin, men D5-receptorn verkar finnas där och inte D2. Borde vara den de pratar om. Sedan finns det GABA.interneuron. Interneuronen är en slags volymknapp för att reglera nervsignalernas styrka.

Har man problem med parkinsonism, så är nog Olanzapin eller Quetiapin/Seroquel bäst samt så låg dos som möjligt.
Admin1
#3 Admin1 2016-07-10 14:00
Ja, oftast försvinner det vid dosänkning eller preparatbyte. Ibland läser man om tardiv parkinsonism, som inte påverkas av dossänkning.
Geta
#2 Geta 2016-07-08 21:53
Det går väl tillbaka om man slutar med medicinen.
vnv
#1 vnv 2016-07-08 21:52
Jag är *fortfarande* lite orolig för att drabbas av Parkinsonism trots att jag "bara" äter 1 mg Risperidon/dygn. :sigh:

Du har inte rätt att posta kommentarer