Evighetsmaskinen?

Mer
19 år 2 månader sedan #10061 av Nissegossen
Det hela handlar om något som kan dyka upp under en manisk fas i samband med en psykos.

Geta får ursäkta, att jag publicerar det här.


Evighetsmaskinen

Jag hade tänkt mig den som en kullagerkula, som studsar upp och ned på en stålplatta.
Kulan skall i sitt övre läge studsa mot en fjäder av icke magnetisk natur. Över den sitter en fast magnet som drar till sig kulan mot fjädern som då får en kraft och repellerar kulan och därmed utför ett arbete.

Den skulle under det att kulan studsar upp och ned kunna passera genom en serie av kopparspolar och då också alstra en induktionsspänning. Med andra ord, hela maskinen skulle kunna användas i ibland annat ett urverk, som aldrig behövde någon ytterligare kraft utifrån.
Det finns ju numera väldigt starka magneter (undrar om styrkan inte mäts i Gauss, eller vad det heter)

Ps, Det fanns en man som framlevde sina dagar på Lillhagen. Honom hade de lobotomerat, på ett väldigt grovt sätt. Hans "motto" var "Jag skall ha åtta miljoner för vattenmotorn" "jag skall ha åtta miljoner för vattenmotorn".
Detta upprepade han om igen. Undrar -kanske han för länge sedan löste
problemet med spjälkningen av vatten till väte och syre till att användas
i en motor. I så fall lobotomerade man ett geni.

Men intressant är att man kan ha ett förvärmt utrymme där man förgasar en droppe olja tillsammans med tre droppar vatten och då kan man tända denna
gasblandning med en tändsticka och den brinner då med en väldigt het låga. Detta finns beskrivet i litteraturen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 2 månader sedan #10065 av Geta
Svar från Geta i ämnet Evighetsmaskinen?
Det är jag som ska be om ursäkt.
Jag kanske smittar med min paranoia.
Mer
19 år 2 månader sedan #10101 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Evighetsmaskinen?
Väldigt intressant evighetsmaskin. Fiffig konstruktion. Jag undrar vad någon tekniskt skolad skulle säga om den. Jag tror inte att Geta har något att invända mot den. Hon brukar inte opponera sig mot postningar.
Mer
19 år 2 månader sedan #10109 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Evighetsmaskinen?
jag satte in den på GP;s nätsida igår. Den har rönt mycket intresse, men alla förstå sig påare säger att den inte kan fungera. Den som vill läsa kommentarerna kan klicka på länken.


www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... =4&did=189

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 2 månader sedan #10128 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Evighetsmaskinen?
PSR! Nja, vad menar du med låg verkningsgrad i detta fallet? Du tillför inte någon energi utifrån var det tänkt.

Det finns i en överlevnads handbok, ett exempel på hur man får vatten och olja att brinna tillsammans. Man tar och droppar en droppe olja och tre droppar vatten och låter det falla på en plåt som man eldar en brasa inunder.
Den gasen som då bildas kan man tända med en tändsticka och då brinner denna blandning med en mycket het låga.

Varför skulle man inte kunna använda den tekniken i en sterlingmotor som har ett separat förbränningsrum?

Det finns berättelser om fiskare i Göteborgs skärgård som hade båtar som drevs fram med tändkulemotorer, dessa kunde man med hjälp av en kran släppa in havsvatten direkt i cylindern. Då gick motorn ännu fortare. De hade känslan av hur mycket det kunde släppa in för att det skulle bli optimal effekt utan att motorn stannade.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 2 månader sedan #10131 av Bortajag
Svar från Bortajag i ämnet Evighetsmaskinen?
En evighetsmaskin är ju mer eller mindre en omöjlighet. Det strider mot den grundläggande energiprincipen, dvs. att energi inte kan nybildas eller förstöras. I teorin hade man kanske kunnat skapa någon slags miniatyrvärld där energin är instängd och bara cirkulerar runt runt, men i praktiken uppstår det alltid energiläckage.

Det är ju också intressant hur man skulle bedömma om en maskin verkligen ÄR en evighetsmaskin. Skall låta den gå lite först och bevisa att den fungerar? Hur länge isåfall? Ett år? Två år? Hela evigheten? Innan den verkligen gått i evigheten så vet man ju faktiskt inte om den verkligen är en evighetsmaskin.

Dessutom, är inte universum lite av en evighetsmaskin? Detta förutsätter såklart att man räknar universum som hela världsaltet och inte bara vårat lilla solsystem. Om man ser universum som en maskin och allting som ingår i det som maskindelar så skulle jag nog säga att det är det närmaste en evighetsmaskin vi kommer. Och även om alla planeter inte fortsätter finnas för alltid, så kommer universum och energi fortfarande att finnas, i någon ny form.
Dock vet man ju inte, som jag påpekade innan, om saker verkligen fortsätter i evigheten innan de gjort det. Och det innebär ju en smärre paradox.