Att göra personlighetstester

Mer
15 år 1 vecka sedan #208581 av sassa807
Hej!
Jag funderar på en sak.. Får man gå till vårdcentralen och göra ett personlighetstest utan att man vill få mediciner för att bli bättre? Utan bara för att det vore intressant att se vad de skulle komma fram till?
Jag gjorde det här testet (som säkert varit med i inlägg här innan) :
<!-- w --> www.4degreez.com/misc/personality_disorder_test.mv <!-- w -->
och då blev resultatet High på Schizoid, Schizotypal. Jag vet med mig hur jag är och att jag helst undviker folk och har svårt att jobba i grupp iom att jag inte har något att prata om eller att jag inte förstår mig på de andra osv.. Och jag tror inte att medicin kommer göra mig mer utåtriktad och ändra mitt levnadssätt så därför behöver jag inte söka läkare för det.. Men, det vore intressant att se vad deras tester skulle ge för resultat.
Så, får man göra testerna utan att vidta ev åtgärder?
Någon som vet?
Mer
15 år 1 vecka sedan #208587 av Isa-Alise
Om du har schizofreni kommer du automatiskt att få höga poäng på flera personlighetsstörningar, men det betyder inte att du har dem också... utan bara att symtomen överlappar...
Mer
15 år 1 vecka sedan #208589 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att göra personlighetstester
Tror inte att man kan få göra ett personlighetstest
på vårdcentral, endast.
Vården brukar inte vara så pigga på att till exempel
göra hälsoundersökningar på förmodat friska personer.
Det har väl med resurser att göra.
Mer
15 år 1 vecka sedan #208596 av sassa807
Ah ok, nej det kan du ju ha rätt i Geta.. Att det är resursslösande...

Jag är däremot ganska säker på att jag inte har schizofreni, Isa-Alise, för då ska man väl höra röster och det gör jag inte. Skulle jag börja göra det så skulle jag garanterat söka vård för att försöka stoppa det på något sätt. Nu är det mer bara några få drag så som att jag har svårt med förhållanden och att jag drar mig undan folk och hellre är för mig själv. Inget jag lider av just nu iom att jag klarar mig själv genom att gå och skrota i min egna värld.. Men, så småningom måste man ju börja jobba också antar jag.. Så då får jag ta tag i det hela då istället :-)

Men, då vet jag att man troligtvis inte kan göra några tester om man inte är i akut behov av en diagnos eller så..
Mer
15 år 1 vecka sedan #208601 av sassa807

Ware skrev: jag gjorde ett par personlighetstester för drygt ett år sedan, slutade med att jag hade 85-90% på 5 olika på samma test, tror inte på sån skit, det borde du inte göra heller


Ja, det är ju risken.. att gör man ett test hos någon så kan det visa ett helt annat resultat än hos någon annan och då vet man ju inte vad man ska tro..
Mer
15 år 1 vecka sedan #208627 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Att göra personlighetstester
En vårdcentral lär inte kunna göra personlighetstest utan det sköter psykiatrin normalt. Att ett sånt test skulle va kopplat till medicinering har jag ytterst svårt att tänka mig. Jag har själv personlighetsstörning men aldrig blivit tvingad att ta medicin. Det finns heller ingen medicin som botar personlighetsstörning utan bara som dämpar symtom.