lumpen/militären

Mer
20 år 4 veckor sedan #839 av Vargen
hej jag är 18 år och bosatt i finland. jag är också från finland men bott i sverige i ett par år. jag går på medicinen leponex, och varit inlagd på ett sjukhus här i finland där jag bl a fick diagnosen schizofreni. nu har en läkare sagt till mig att jag inte ska åka in i militären. problemet är att jag vill in i militären. jag sitter hemma hela dagarna, tar promenader. jag har ingen lust att studera, dels för att jag har svårt att hänga med (koncentrationssvårigheter) och så har jag ingen lust till studier. jag har ingen lust till att träffa andra i min egen ålder heller. jag skulle själv vilja bilda familj med en vacker kvinna som jag får barn med. men jag gör alltid bort mig i tal, dessutom är jag väldigt tillbakadragen, så det kommer inte att gå så lyckat tror jag.

ps. det är väl du sir nil som är admin :-) ?
Mer
20 år 4 veckor sedan #846 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet lumpen/militären
Hej!

Jag har gjort lumpen innan jag blev sjuk. Det var dock mycket roligare att ha ett vanligt jobb än lumpen. Fördelen med lumpen är dock att alla där är jämnåriga. I Sverige idag är det bara en liten andel (max 30 %), som gör lumpen medan det förr var i princip alla. Jag tror därför att det är i princip omöjligt att få göra lumpen om man har schizofreni i Sverige idag, eftersom det är så få som gör lumpen.

Jag tycker att du skall satsa på arbete istället. Det har börjats med något som kallas för stödd anställning. En konsulent hjälper till att hitta ett lämpligt arbete. På jobbet hjälper konsulenten och en coach där till med utbildning och stöd på arbetet. Om man använder denna metod kan 60-80 % av de med schizofreni arbeta - gamla metoderna gjorde att bara 19 % kunde arbeta.

Jo, det är jag som ibland framtäder, som Sir Nil

Admin :D
Mer
20 år 3 veckor sedan #937 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet lumpen/militären
Varför jag vill in i militären är bl a att kunna "skryta" om att jag klarat av militären. Dessutom vad jag hört mycket om militären här i Finland så värkar det passa bra in på vad jag tycker om att göra. Lära sig hantera vapen, och dylikt. Men, jag antar att det kommer att komma många jobbiga stunder där också. Jag tror det är mer krav i Finland på att man ska gå i militären. Jag vet en som flytt till Sverige och finska polisen kom och hämtade honom :)
  • Lennart
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 veckor sedan #939 av Lennart
Svar från Lennart i ämnet lumpen/militären
Med tanke på att så många människor är rädda för
schizofrena så kanske du ska ta det lite lugnt med
vapen och sånt.

När det gäller att skaffa familj och leva ett normalt liv
så är jag rädd att jag måste göra dig besviken, det
fungerar helt enkelt inte.

mvh Lennart
Mer
20 år 3 veckor sedan #957 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet lumpen/militären
Familj och arbete är helt realistiskt. Jag vet många på Schizophrenia.com som är gifta och många arbetar också. Det verkar som det är lättare att få arbete i USA trots att de saknar lönebidragssystemet, som vi har i Sverige.

Admin
Mer
20 år 3 veckor sedan #963 av Johan
Svar från Johan i ämnet lumpen/militären
Min pappa har schizofreni men min mamma har förblivit lyckligt gift med honom så visst går det att bilda familj om man hittar den rätte. Han jobbar bara halvtid men det beror på att han även har en ledsjukdom.