Högerhänt / vänsterhänt?

Mer
5 år 3 månader sedan #1120179 av sodergardfia
Är ni högerhänta eller vänsterhänta???

Gällande mig själv är jag faktiskt osäker. Jag skriver med höger hand och använder höger hand mest, men mamma säger att jag ursprungligen använde båda händerna. Det stämmer nog, det finns fortfarande spår av detta eftersom jag ”äter med fel hand” och kan skriva nästan lika bra med vänster som med höger. Det är bara det att jag blivit så van vid att använda höger hand att vänster har blivit lite ”spattig”/svårstyrd som av förtvining . Jag tror att jag är inlärd högerhänt . Jag kanske rentav var vänsterhänt från början, för många lärare och andra som sett mig skriva har frågat om jag är vänsterhänt eftersom jag ”håller pennan som en vänsterhänt som försöker skriva med höger”. Så kanske är det inte bara störningar i motoriken som orsakar mina svårigheter att hålla pennan och mina grava svårigheter att skriva läsligt. Nu när jag väl tänker på det så är det nästan löjligt att neurologerna och arbetsterapeuterna som utredde mig under barndomen inte undersökte om jag verkligen är högerhänt på riktigt! Fast jag har ju hur som helst störd motorik på riktigt, det beror ju inte bara på att jag kanske använder fel hand. Men det är ganska talande att min lätt spattiga/”tvinade” vänsterhand skriver minst lika bra som min ”vanliga” högerhand om jag bara anpassar takten.

Har ni alltid varit höger/vänsterhänta, eller ”bytte” ni hand under uppväxten? Är det nån av er som var vänsterhänt men tvingades bli högerhänt i skolan? Det hände mammas farbror på 40-50 talet . Och samma kan ha hänt mig typ, fast jag använde båda först men blev väl sedd som högerhänt eftersom... jag kunde använda högerhanden , och ”då är man ju högerhänt ”. Jag minns inte hur det gick till dock .
Är det nån av er som kan använda båda händerna lika bra? Kanske är nån här tvärt om, att det är svårt att använda båda händerna? Så har det blivit för mig, misstänker jag. När jag blev högerhänt förlorade jag vänsterhandens förmåga, och högerhanden var kanske aldrig gjord för att dominera i mitt fall. Så tror jag iallafall.
Hands up! Haha
Mer
5 år 3 månader sedan #1120180 av Vierja
Svar från Vierja i ämnet Högerhänt / vänsterhänt?
Du kanske helt enkelt är ambidextrous, kan använda båda händer/fötter lika bra.
Finns många som tränar upp sig till det då det är rätt bra egenskap i sport sammanhang.
T.ex kampsporter, fotboll osv.
Själv är jag högerhänt, men äter osså med "fel" hand.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120181 av memphis
Jag är vänsterhänt, och har en mycket spretig ojämn handstil :) inte ens min egen namnteckning kan jag göra samma 2 gånger!
Mer
5 år 3 månader sedan #1120182 av Geta
Svar från Geta i ämnet Högerhänt / vänsterhänt?
Jag är högerhänt. Min mormor var ambidexter. Hon kunde använda båda händerna lika bra.-
Mer
5 år 3 månader sedan #1120192 av sodergardfia
Misstänker att jag också är ambidexter men att jag tränat bort det lite eftersom höger är det ”normala”. Med lite övning kommer det nog tillbaka ganska omgående.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120213 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Högerhänt / vänsterhänt?
Jag har alltid skrivit med vänster hand. Men vissa saker gör jag med höger hand ändå.

/Dave