Jag lyckades!

Mer
16 år 8 månader sedan #86413 av Mammas son
Jag har som tidigare skrivit inte kunnat varken äta eller dricka för min ätstörning och extremt känsliga kräkreklexer på ungefär 2 veckor nu (eller har det gått så lång tid? :rolleyes:)

Jag går ju till en avdelning 4 gånger om dagen för att få Glucos, Natriumklorid och Fresubin Energy Fiber. Nu hade iallafall doktorn på morgonronden bestämt att jag var tvungen att få i mig åtminstone en matsked päronpuré för bebisar.

För att minska ångesten fick jag Stesolid Novum, intravenöst. Primperan, Haldol också intravenöst för att inte kräkas. Till så fick jag 5 ml (40 mg/ml alltså 200 mg) Xylocain munhålelösning. Jag kände inte ens när jag bet så hårt på tungen att det började blöda ordentligt. Så där satt jag helt bedövad i munnen och halsen och började få i mig detta.

Jag började med att doppa teskedens skaft i puren för att bara få i mig pyttesmå mängder åt gången. Fast jag upptäckte snart att det tog för lång tid. Så jag bestämde mig - nu eller aldrig känsla - att jag tog en hel tesked med puré. Jag skulle ta en slät sked 3 gånger. Med jag tog rågade skedar hela 5 gånger. Och trots att jag inte kände någon smak alls så föreställde jag mig den goda smaken av päron.

Som en "morot" för att börja ätträna redan på avdelningen (och inte vänta tills ätstörningsteamet öppnar igen) så fick jag 100 ml mindre sondvälling.

Då räknade jag snabbt ut, att jag fått mindre kalorier i mig. Fast jag hade ju ändå ätit det genom munnen. Det är det som räknas.

Så till middagen blir det 3 teskedar drottningspuré, om jag mår tillräckligt stabilt för att kunna få ner mig det. Fast samma premedicinering får jag väl ha.

Jag är väldigt glad, över en så liten sak. Jag vann ju mot mitt monster. JAG LYCAKDES! Trots att jag egentligen inte ville, så fick jag ner det. Med råge dessutom, och 2 extraskedar.

Fast som vanligt så ser jag bara problem med att ha lyckats med detta: Nu förfasar jag mig över när ätträningen går över till att gälla fast mat. Barnmatsburkar kan jag ju inte äta för att få kroppen att fungera? :cry: .?
Mer
16 år 8 månader sedan #86416 av Saari
Svar från Saari i ämnet Jag lyckades!
Toppen! Vad jättebra att du lyckades vinna över matmonstret, nu vet du att du kan! Gå inte händelserna i förväg, ta det en dag i taget. Det kanske är långt kvar tills du äter fast mat och om det inte är aktuellt än så är det ju bra att fokusera på målet för tillfället - att ta några skedar puré. Jättebra! :klappa
Mer
16 år 8 månader sedan #86434 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Jag lyckades!
Bra jobbat! Monster är till för att besegras. :klappa

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 8 månader sedan #86435 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Jag lyckades!
Grattis till middagen, hoppas det går vägen ända ut till riktig mat snart.
Mer
16 år 8 månader sedan #86436 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jag lyckades!
I början när du började skriva om dina ätstörningar
så undrade jag vart det skulle bära hän.
Men nu kan jag förstå att det kan vara nödvändigt
för dig att skriva av dig det du varit med om.
  • SylviaP
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #86442 av SylviaP
Svar från SylviaP i ämnet Jag lyckades!
Grattis! Kul att det gått så bra/Sylviaplath