Till Fridsfurste och övriga peacelovers...

Mer
16 år 3 månader sedan #103173 av Sofie
Ja, vad kul!!!

Ni ska veta att jag skämdes för att jag stirrade så på dem. Nyfiken i en strut som jag är.

Är det mormonerna som tillåter månggifte??

Det var en kväll också någon kanal med någon julkonsert från Salt Lake City med en jättekör med bara mormoner, och sedan Sissel Kjörkjebö mitt i allt detta med sin änglastämma. Märkligast av allt var att hon skulle läsa julevangeliet på norska!!

/Sofie
Mer
16 år 3 månader sedan #103216 av micke sd
Svar från micke sd i ämnet Mormonismen
Mormon kyrkan el. som den också heter, Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, är en religiös rörelse som tillåter medlemmar att ha många fruar.

En av deras ledare hade 70 fruar och ca 250 barn vilket är enl. min mening helt vansinningt ! Om jag får säga vad jag anser om det.

De praktiserar vuxendop och vid dopet måste man avlägga ett löfte om att ge 10% av sin inkomst till kyrkan. Vilket troligen inte stämmer med Guds vilja, (man kanske har låg inkomst).

Män inom rörelsen förväntas att gå ut som missionärer, oftast i relativt unga år, vanligen till något annat land nånstans i världen. Jag har fått den uppfattningen att de som ínte ställer upp på det betraktas som mindre värda och som sämre mormoner än de som följer kyrkans ledning och går ut och missionerar.

Jag tror det är minst ca. ett år de förväntas missionera på heltid.

De tror att Bibeln är Guds inspirerade ord, (vilket jag inte kan hålla med om alls, jag här läst det mesta i Bibeln flera ggr och fått den uppfattningen att det bara är ca. 10% som är sant i Bibeln och det mesta av det tror jag finns i Ordspråksboken och Predikaren i gamla testamentet. Det allra mesta av det övriga i Bibeln är mest kvalificerat svammel som jag tror att ytterst lite är sant av det ! ).

Mormonerna har även en "helig" bok - Mormons Bok, som vad jag har förstått, de betraktar ungefär likvärdig med Bibeln, och som jag har läst från pärm till pärm och som innehåller ytterst litet av substans, i det närmaste inget vettigt enl. min åsikt.

Jag tror på att ha en personlig nära relation med Gud, alltså att det är viktigast, och att inte följa några mossiga skrifter, Bibeln t.ex, som inte har nästan ngn. relevans i dagens samhälle.

/micke
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #103225 av aivo

Sofie skrev: Korkat att svara på sin egen tråd om och om igen, förmodligen ett maniskt drag.


Känner igen mig i det när jag är manisk hehe :mrgreen:
Mer
16 år 3 månader sedan #103227 av micke sd
Svar från micke sd i ämnet Forts. Mormonismen
Jag vill även tillägga att medlemmar i Mormonkyrkan inte får dricka vare sig kaffe, the eller alkohol.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #103312 av
Vilka var det mer som var mormoner, Bröderna Herreys på 80-talet? Kommer någon ihåg dem nu? Det året mobbade mina klasskamrater mig för att jag hade gula gymnastikskor, alltså nästan gyllene, men jag blev inte mormon då och kommer nog inte bli det nu heller. Jag klarar mig inte utan varken kaffe, te eller alkohol.

/Sofie