Intressant besök...

  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #230211 av Jaana79
Intressant besök... skapades av Jaana79
Jehovas vittnen var här. Jag bjöd in dem på kaffe. De pratar om sanningen och visst är det fint, men jag tyckte denna kvinna som pratade med mig inte verkade vara öppen för något annat än just hennes sanning, som hon verkade mena var den enda sanningen. Vi var inte helt överens om allt, men grundtanken är densamma på ett ungefär.

Det jag kunde tycka var jobbigt var att hon inte verkade vara öppen för något annat än just denna sanning hon pratade om. Att det kommer att bli ett paradis på jorden där alla lever i harmoni, även med djuren, och ingen nöd eller sjukdom finns. Ja, det skulle kunna vara möjligt, men jag tror ju att det finns ett annat slags paradis också! Om inte flera andra sorters paradis..

Jag tror att det finns ett liv efter detta. Jag har ju själv upplevt saker från den andra sidan, men det vågade jag inte ta upp när de var här. De pratade om den onde och att han vill att människorna ska dö för att guds vilja inte ska ske. Jag ser inte på döden på samma sätt som de gör. De menar att när man är död så är det slut. Det är väl ok att tro så, men att gå ut och säga att det är sanningen... Hmm... Det känns inte okej för mig.

Nu fick jag lust att läsa bibeln. Det kan stå mycket intressant där... Det jag tycker är lite konstigt eller vad jag ska säga är att man utgår från en skriven text i en religion. Det finns ju så många sätt som man kan tolka det på! Och tolkningarna varierar beroende på vem som läser också antar jag... Det är en grej som gör att jag inte riktigt vill ha en religion, att det finns riktlinjer och "regler" som är satta av någon annan än jag för länge sen och att man måste följa dem annars är man inte en sann kristen eller vad det nu än är. (Jag kanske har en trångsynt bild av vad religion är).

Jag kan tänka att den här damen lever i en trång värld där det inte får plats med annat än just hennes sanning. Jag blev illa till mods när hon talade om "sanningen". Det är ju [u:1bc62zkw]hennes[/u:1bc62zkw] sanning ju!
Mer
14 år 8 månader sedan #230214 av Geta
Svar från Geta i ämnet Intressant besök...
Enligt Jehovas vittnen så ska bara 144 000 personer bli
räddade till paradiset. Det måste för länge sedan vara
fullt där.
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #230215 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Intressant besök...
Jaså? Ja herregud.. Och paradiset på jorden har haft en del datum när det ska komma också..

De pratade ju så fint om att alla människor ska leva tillsammans i frid och fred oavsett ras osv. Det var inte många som får vara med i paradiset då..
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #230219 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Intressant besök...
Skumt.. Undrar om det är så att alla Jehovas vittnen tror att det är just det antalet som kommer till paradiset. Eller om alla Jehovas vittnen har trott på de datum som satts för att jorden ska bli ett paradis.. Och vad de trott sen när det visat sig att det inte var så... Skum religion..
Mer
14 år 8 månader sedan #230221 av Geta
Svar från Geta i ämnet Intressant besök...
Det är möjligt att Jehovas vittnen inte längre pratar
om 144 000 räddade. De kan ha ändrat sig när de
märker att det inte blir som de förutspått.
  • /j
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #230222 av /j
Svar från /j i ämnet Intressant besök...
jag tycker att man ska visa medmänsklighet vad gäller mycket. Och inte försöka sortera människor i fack. Tycker
att detta är "[i:13k3r5ci]en[/i:13k3r5ci]" teknik som är tycker jag ytterst i allra högsta grad fördömmande och även nedvärderande. Mina
kusiner är med i jehovas vittnen o så. Å [i:13k3r5ci]dom[/i:13k3r5ci] apar sig ljuger är pest. Dom är apor.

Men min syn är att medmänsklighet är fint så kan man väl tycka att jehovas vittnen är att bli radikal.

Jag tycker att det är ett eller en brutal så att säga tvätt av hjärnan det som Jehova sysslar med.

Usch