Rosenkrans

Mer
13 år 5 månader sedan #350096 av MsTibbs
Rosenkrans skapades av MsTibbs
Jag har varit på Kanarieöarna kom hem igår sent (Lanzarote). Jag köpte bla en rosenkrans, jag älskar dem och blev glad när jag hittade en "feminin" rosenkrans med små pärlor som var i min favoritfärg svart (jag har bara sett manliga svarta förut). På baksidan av medaljongen står det på spanska "Ruega por nostoros" (be för oss). Varför skall man be helgonen be för en? Varför kan inte katolikerna be direkt till Gud/Jesus (eller helige anden?) utan måste gå genom "sekreterare"?
Mer
13 år 5 månader sedan #350103 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rosenkrans
Vad härligt med resa till värmen nu i snöiga och kalla november!

Svenska kyrkan säljer Frälsarkransen. Jag tror att det var Martin Lönnebo
som införde den.
Mer
13 år 5 månader sedan #350117 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Rosenkrans
Ja jag har frälsarkransen, liggande på sängbordet. Den använder jag ibland. Jag ber inte rosenkransen, jag tycker bara om att hålla i dem för de är vackra.
Mer
13 år 5 månader sedan #350118 av Melun
Svar från Melun i ämnet Rosenkrans
Mitt råd är i alla fall att be direkt till Jesus/Gud, de lever. Helgonen är döda och vill nog inte bli störda....
Mer
13 år 5 månader sedan #350165 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Rosenkrans
Välkommen hem i snöyran!

Katolikerna lär anse att Gud och Jesus är "för heliga" för att be till direkt. De har haft en massa år på sig att utveckla sitt bönesystem och man kan anta att det nuvarande sättet fungerar bra för dom.

Jag tycker man ska be till Gud och avsluta med "i Jesu namn, Amen". Gud är en titel och inte ett namn. Är man döpt i en svensk kyrka eller liknande, kan man sägas tillhöra Jesus och då är det bra att markera det i slutet.

När jag var psykotisk 2003 experimenterade jag vilt med olika sätt att be. Jag provade att öppna 3 böner på en gång: till Fadern, Sonen och Den Helige Ande och det kändes OK. Sen blev jag övermodig och försökte med 4 öppna böner: Döden fick vara med på ett hörn, men då blev mitt liv kaotiskt så det var misslyckat. :nej Nåja, sedan dess har jag kommit fram till att det räcker med en bön till Gud, det andra är överkurs.

T ex sägs det att Jesus hette något annat egentligen. Då ska man be till det andra namnet, säger någon och infogar sitt eget namn. Tror inte det är så bra. Som jag ser det är Jesus "märkesnamnet för den svenska marknaden" och man hamnar då rätt om man använder det namnet. Vill man prova att kanalisera Jesu ande, får man problem. Det finns tusentals falska Jesus:ar! Sannolikheten att få tag i rätt ande är liten eftersom man gör fel. Man skulle ju be till Gud, som jag sa i tredje stycket...

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 5 månader sedan #350195 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Rosenkrans
Inwatto: Jag tror att brevet hittar rätt adressat, åtminstone har min kompis Jesus inte fått några felaktiga brev från mig! ;)