religion och psykos

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #28381 av
religion och psykos skapades av
jag undrar om det finns en risk att hamna i en psykos om man har en religion
  • amanda s
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #28382 av amanda s
Svar från amanda s i ämnet religion och psykos
Bra fråga! Jag har ingen aning längre om vad som är psykos och vad som är religion hos mig. Min psykiater verkar dock tycka att min religion är en psykos. Det där en svår fråga, man kan liksom se det från olika håll samtidigt.
//amanda s
Mer
18 år 4 månader sedan #28388 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet religion och psykos
Jag att just och försökte lura ut vad en psykos var, igen.
Hur den ska tolkas, jag läser ju att psykos ofta hadlar om politik, filosofi, sex religon, och detta är ju allt jag alltid tänkt allt i, förutom mindre relationer. Men jag tycker inte jag ser det fel, vilket man ju heller ine gör i en psykos, bevisen talar för att jag har rätt.
Jag ska ju inte heller ha psykoser enligt de kunniga. Men ändå verkar jag ha det, eller inte, eller så...

Det var inte bra at vakna till tv-nytt och höra allt denna hemska morgon. Inte så att jag inte pallar med hemskheter, men jag pallar inte med falska vinklingar av verkligheten, den måste redovisas exakt som den är.
Ta tex räntan, hur vet vi om det är en korekt ränta eller som en är fel, vad avgör detta, om statestiken fixas, ska vi då sen få betala för det eller ska de makthavande och de som har idag få göra det? Även om det bryter mot demokratika spelregler? Fins pengarna de säger finns eler är det en stopr bluff, är inte bNP ett tekniskt måt, ändå uppkatas förbättringarna utan att det behöver tillkosmma, det är en ren gissning, vem vill eta, varför? Det kanske är hemskt, men, om vi sa det skulle det bli nazism. Vi kanske är nazister när det komer fam at huset är dyrt,. eller är vi globala socislister? Liberaler? Idioter?
Hur blir det med DNA-insamlingen, är den korrekt? Hur ser vi egentligen på arbete och produktivitet? Vad är hor och vad är frihet, hur får och kan man bete sig, varföär är huselius jökande omoral, enligt vilka normer och om vi jämför det med allat anat, är det verkligen omoral då, hur kanman få sälja oporr, och hur mkan manförbjuda de som vill se poorr at få det, är det ett kanonjobb att vara med i porrfilm, ligga där o ha det hygligt, eller är det en djup förnedring, vem bestämmer, varför, vad har den för intressen, varför, hur länge kommer det att vara såhär och varför, och inte har jag ngt trauma av tsunamin, men ändå ska det vara nationallt, hur kan wedins skor gå å uiselt år efter år, varför lånar fsb dem pengar, ä det en konspiratin, är inte all det, det kanske ska vara så men man kan inte upplysa alla om kötbiten för då skulle det bli ett djäkla roffande?
Är jag värd ngt, vad? ändå behdlas jag sämre än ett sjukt djur, verför skjuter de ite mig, men vem skulle ta det beslutet, hur kan man tala om liberal eller social, eller kan man det, vet man...
Varför föder man barn till evig plågsamt liv, är man grym som förälder eller ses livet ändå som värt ngt? vad är gud, även o vi antar de religösa skrifternas förklaringar, ger de inga säkra och klara.


Ja, detta var bara ett axplock av morgonens tankegångar.
Psykotiskt? nje. I en psykos tror jag man drömmer fast man är vaken. Jag har upplevt det ngn enstaka gnn, mardrömmen försvinner liksom inte fast man går upp och skräcken är enorm, vettet går inte at styra tanken med alls, och det handlar inte om vilja utan förmåga. VILL man inte kan man ju inte. Så hur ska ma veta om man vill eller inte förmår? Är jag frisk om jag i ursinne vill bomba riksdagen, eller är det en antisocisl tanke, trots att jag ju gör det för att lära dem att vara 100% ärliga ocjh alltid rediovisa alla möjliga utfall, så det blir ärligt, vi ser ju på alla projket, dubbla, trippa kostnade, har inte belutsfattare och byggaren haft psykos när de kalkylerade? De drömde, även om det va sköna drömmar.
Kommer ja att ha en sån fett pung hängande o jag får bort min lilla mage?
Vad lever man för som äldre om man är fattig ful och sur? Barnbarnen, som tvingas slita som en hund för att inte svälta och ska bli fula o sura?

nej, jag vill sova.
Mer
18 år 4 månader sedan #28413 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet religion och psykos
Folk var mer religiösa förr, men det fanns inte mer schizofreni för den skull. Jag har aldrig läst heller att schizofreni skulle vara vanligare i religiösa länder heller. Jag har läst att de som återhämtar sig från schizofreni är oftare religiösa eller troende. Kanske kan religionen vara något positivt vid schizofreni och kan förmedla hopp om tillfrisknande, vilket inte är vårdens starka sida idag.
Mer
18 år 4 månader sedan #28445 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet religion och psykos
Jag såg en gång en bok på biblioteket om psykos och religion, men jag lånade den aldrig. Jag har nu tagit reda på att författaren heter:
Pertii Järvinen
Psykos och religion
Boken kom 1991 och går att låna via bibliotek. Är det någon som har läst den?
  • Adde
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #28452 av Adde
Svar från Adde i ämnet religion och psykos
Det här med exorcism har väl också med någon slags psykos att göra?