Vad händer med min pojkvän????

Mer
14 år 4 månader sedan #263133 av agape
Sitter här efter ett omtumlande och traumatiskt år med min pojkvän. Jag ska försöka vara så kort och koncis som möjligt för annars blir det för känslosamt. När jag träffade honom så märkte jag att något inte var som det skulle, hans sätt att tolka, analysera och dra slutsatser skiljde sig markant från vad jag någonsin stött på. Han talar väldigt forcerat och man får hela tiden försöka se den "röda tråden", men får ge upp då det är mer som en brainstorming än något annat. Han kan ta upp tema på tema och man blir helt slut. Först trodde jag att det var stressrelaterat, (alt excentrisk personlighet) då han precis gått igenom en svår skilsmässa med barn inblandat. Jag blev trots det här upp över öronen förälskad och ser på något sätt att han inte vill illa men att han ändå skadar mig och sig själv. I vilket fall som helst så har jag förstått -att vad som helst kan hända när som helst och utan några egentliga skäl. Han pratar om synkronism och det sista exempel är att han nu har åkt till Arlanda några gånger och sist körde vi min bror till flyget - det här ledde till att han nu ska utomlands och vårat förhållande är så skört att han kan upplösa det genom denna tanke som leder till handlingar som jag inte ser någon substans i. Det här har hänt ett otal gånger med mycket smärta inblandat. till saken hör att han är oerhört egocentrisk och hela hans vakna tid går åt till analysering av hans barndom. Där han ständigt återkommer till samma saker. Han hatar sin mamma och pappa och alla andra för den delen. Han känner sig kränkt ett otal gånger om dagen. Han vill inte se på tv för det är bara indoktrinering. Han ser inte andra människor, kan inte relatera till smärta han tillfogar andra. MEn han kan visa empati också, men väldigt sällan.Vi hamnade i en BD/SM aktivitet som jag försökte dämpa och säga att jag inte ville men han blir helt okontrollerad och det har let till det här med otroheten. När jag säger att han orakar smärta för mig...säger han bara att vissa saker är så svåra att man inte pratar om och att det bara är en logisk konsekvens för hans lidande...
Jag vet inte, men jag har sökt information om Asperger, Schizofreni, psykoser men landar hela tiden vid schizofreni, då han har berättat att andra tagit upp det här med "kommunikation". Han har förlorat så mycket, jobbena pga att han inte kan svenska så bra men det stämmer inte...han har ett brett vokabulär...sen är det också något med träd som han återkommer till hela tiden, kommenterar om träden som om de vore oerhört viktiga för honom...Vi har kontaktat psykvården men han fick inte vidare sjukskrivning. Han fick fylla i ett frågeformulär och läkaren konstaterar att man blir som man växer upp. Han har tvångsymptom och är en lättkränkt personlighet men då vet ju inte han vad som händer dagligen....ok...snälla vad ska jag göra....funderar på att ringa hans mamma men är rädd att jag gör något oetiskt...var går gränsen för vad jag får och inte får göra?????
Mer
14 år 4 månader sedan #263136 av Tikki
Hjärtlig välkommen agepe!
Jag beklagar att Du har det så jobbigt men känner mig osäker på vad jag ska skriva. Det är i alla fall helt klart att Din pojkvän har problem som han behöver professionell hjälp med. Jag blir också väldigt orolig för att Du ska råka illa ut.
Rent spontant kommer jag att tänka på Schizotyp störning:
"En störning som karakteriseras av excentriskt beteende och egendomligheter i tankegång och affekter som liknar dem man kan se vid schizofreni, även om det inte vid någon tidpunkt finns säkra och karakteristiska schizofrena symtom. Symtomen kan inkludera kyliga eller inadekvata affekter, anhedoni, udda eller excentriskt beteende, en tendens till social tillbakadragenhet, och paranoida eller bisarra idéer som inte antar valören av riktiga vanföreställningar. Dessutom kan det finnas tvångsmässigt ältande, tanke- och perceptionsstörningar, enstaka övergående psykosliknande episoder med intensiva illusioner, hörselhallucinationer eller andra hallucinationer och vanföreställningsliknande idéer som vanligtvis uppstår utan någon yttre provokation. Någon säker tidpunkt för sjukdomsdebuten kan inte anges och tillståndets utveckling och förlopp har karaktären av en personlighetsstörning."
Mer
14 år 4 månader sedan #263141 av Geta
Hej och välkommen, agape!
Det verkar vara ett stormigt förhållande som du befinner
dig i.
Schizofreni tycker jag inte att det låter som då män med
schizofreni oftast håller sig för sig själva och inte inleder
den ena relationen efter den andra.
Som läkaren sade så kan det vara efter sviterna efter hur
man har växt upp med Posttraumatiskt stressyndrom som
gett personlighetsstörningar.
Mer
14 år 4 månader sedan #263153 av Nissegossen
Hej och välkommen!

Jag är mycket orolig för dig, precis som Tikki är.
Hade jag varit du, hade jag skippat honom rakt av. Du vet aldrig vad han kan vara kapabel till.
Har han inga hämningar i detta med SM, där du är bunden och inte respekterar de kodord som då måste finnas, ja, det gör honom ytterst farlig!

Jag menar vart enda ord jag skriver till dig! skippa honom eller ha honom på distans ifrån dig själv för hans farlighet är av den karaktären att rätt vad det är kan hans sadistiska böjelser sluta i mord på dig om inte spärrarna finns!

Väljer du att vara i bakgrunden och hjälpa honom, då på avstånd med enbart telefonkontakt för att pröva honom, se till att du själv i första hand får kontakt med en psykolog för att du skall kunna ta nästa steg. I detta fallet gäller en sådan person som har rättsfall som specieialitet, och det finns några proffs, som är i dagspressen efter ett mord för att de kan anylsera hans farlighet och din vän måste omedelbart komma inom psykiatrin för att få hjälp!

Till dess du har fått klart med dig själv, utifall det kan finnas en fortsättning, för er båda här kräv då
professionell hjälp för honom, men till dess om ni bor ihop, bara packa dina saker och sök omedlbart någon annanstans att sova, om så vore hos någon kvinnojour, där du kan ta kontakt med en vettig människa som jag tror ofelbart skulle ge mig rätt!

Det är farligt att överhuvudtaget ha med honom att göra

kvinnojourer i Stockholm![/url:wq1tzms2]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 månader sedan #263158 av Nissegossen
Skriv ut detta vad du skrivit och de svar du fått och överlämna det till någon person som utifrån vad du själv skrivit här, kan hjälpa dig på ett adekvat sätt!

Här gäller att stämma i bäcken, sedan kan det vara försent och ditt namn står på en gravsten!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 månader sedan #263187 av Admin1
Det låter inte som schizofreni för då brukar man ha oftast hallucinationer och vanföreställningar samt dessutom nedsatt arbetsförmåga och socialförmåga. Tydligen är han nyligen läkarundersökt, så det borde inte vara något allvarligt. Ett problem är att han är utlänning för det gör det hela mer svårtolkbart eftersom psykiska symptom kan vara delvist kulturellt betingade.