Journal...

Mer
18 år 3 månader sedan #32236 av mamma65
Journal... skapades av mamma65
Jag undrar om man vill läsa sin anhörigs journal...o denna har gått med på det...vart man vänder man sig om läkaren vägrar låta mig läsa den?
Mer
18 år 3 månader sedan #32237 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Journal...
Du kan be din anhöriga att få ut kopior av sin journal och sen kan vederbörande ge dig dom, så får du läsa dem.
Mer
18 år 3 månader sedan #32250 av mamma65
Svar från mamma65 i ämnet journal...
det är jag som vill se journalen...och jag vill gå den vägen...att jag som anhörig vill se den...
Mer
18 år 3 månader sedan #32254 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Journal...
mamma65! Glöm inte att du är anhörig till den som också är anhörig, men som då är sjuk.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 månader sedan #32255 av mamma65
Svar från mamma65 i ämnet journal...
men han förstår inte han är sjuk...jag måste föra hans talan...o han har gått med på att jag får läsa hans journal...men frågan är om behandlingshemmet går med på att jag läser journalen?vart ska jag vända mig?
Mer
18 år 3 månader sedan #32256 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Journal...
mamma65! Enligt vad jag förstod av vad gäst skrev, kanske lite luddigt formulerat, var att den som är sjuk, kan få ut journalen varefter du kan läsa den.

Annars vet jag ingen annan råd än att du begär juridisk hjälp med det.

Fast, ett vad jag tror enklare sätt vore om du förmedlade kontakten med personlig ombud, om det finns ett sådant i din kommun.

Den hjälpen ger de den som är psykiskt sjuk. Det är gratis, och det är meningen att ombudet står på den sjukes sida.

Personligt ombud ser till patientens bästa och är oberonde av psykiatrin och socialtjänst. De följer med den sjuke vid kontakter med läkare och alla slags myndigheter.

Det ombudet frågar efter är vad den sjuke vill, sedan gör ombudet den sjukes vilja.

Också det om den sjuke inte vill ha anhöriga med.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum