Ingen sjukdomsinsikt

Mer
18 år 1 månad sedan #36677 av nika
Hej!
Är det någon som känner igen sig i det här. Min mamma har haft/har en psykos i 6 månader utan att ha någon som helst sjukdomsinsikt. Som tex så har hon haft riktiga tankestörningar trott att någon liga styr henne genom att de opererat in något i huvudet på henne,denna liga har även visat vidriga bilder i huvudet för henne, hon har stängt av electriciteten så all mat blev förstörd för att hon hade el i hela kroppen, trott att månen ändrat form och färg när hon tittat på den,denna liga har även berättat för henne om hela henes liv och misstag och även anklagat henne för saker som hon gjort i sitt liv, hon har suttit och pratat med en granne som varit död i flera år och även suttit och gjort massa tecken med händerna, när hon ligger ner har denna liga gjort så hela hennes kropp börjat att hoppa, hon har även sagt att det känns som om något håller på att brista i huvudet (hon påstår att hon håller på att få en hjärnblödning), hon har skrivit ned siffror och datum när vissa personer kommer att dö i hennes omgivning. Blev mycket det här skulle kunna skriva upp ännu mer. Jag har nu inte pratat med min mamma på 2 månader enligt min mormor så är hon bättre, tror att jag ska hälsa på henne idag. Kan hon ha blivit bättre och skäms för allt hon gjort under psykosen så det är därför hon inte ringer längre. Kan det hända att man inte har någon sjukdomsinsikt på 7 månader men sedan får det. Snälla berätta för mig.
  • sassa
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36679 av sassa
Svar från sassa i ämnet Ingen sjukdomsinsikt
Min mamma har hållt på med olika saker hela mitt liv.. och det har alltså hållt på i ca 29 år.. bara blivit värre. Att psykoser självläker hade jag ingen aning om! För min mamma har inte den minsta koll på att det bara är i hennes huvud allt sker. Vi vet ju att det hon berättar för oss absolut inte kan ske och inte sker heller.. Men, hon tror stenhårt på att det är så som hon upplever det. Alltså är vi de onda och vi är påverkade av utomjordingarna/utlänningarna/Jehovas vittne å vilka de nu mer är. Så det är inte henne det är fel på.. det är alla andra.. tror hon... Så om min mamma bara hade varit sjuk i ett halvår så hade det nog varit skönt.. Resterande 28 1/2 åren hade jag gladeligen hoppat över..
Mer
18 år 1 månad sedan #36695 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ingen sjukdomsinsikt
Vid en akut psykos så kan man förlora insikten att man är sjuk, men sjukdominsikten kan återkomma. Man behöver inte förlora den för evigt. En nackdel med att ha sjukdomsinsikt är att man kan bli deprimerad över att man är sjuk. Efter en psykos får många en depression och det kallas för post-psykotisk depression.
Mer
18 år 1 månad sedan #36766 av nika
Svar från nika i ämnet ingen sjukdomsinsikt
tack för alla svar, tar gärna emot mer, har så mycket funderingar och Sassa jag som tycker att den här tiden har varit frustrerande stackars dig.
Mer
18 år 1 månad sedan #36767 av nika
Svar från nika i ämnet ingen sjukdomsinsikt
Jag måste bara skriva en sak till. Mamma har till och med varit in på polisstationen där vi bor och försökt anmäla "ligan" som är efter henne.
  • xenor
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36769 av xenor
Svar från xenor i ämnet Jo..
men självklart är det jättejobbigt att vara anhärig och "bara se på" oavsett hur länge det än hållit på. Kanske tom är värr om det inte hållt på "så länge".. För jag känner att jag har blivit rejält avtrubbad och så som jag känner/är som person idag har jag helst velat undvika. Det känns som om jag inte har känslor att dela ut till andra..Mer än några väldigt få..
Min mamma har också vid ett flertal gånger försökt anmäla de som är efter henne, men utan resultat. Hon blev tom anmäld av en person som hon anmälde.. jisses. Men, som tur är rann det ut i sanden..
Har du hälsat på din mamma än nika?