Frustration

  • Freja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #44011 av Freja
Frustration skapades av Freja
Hej alla på Viska.

Tack och lov för mig som anhörig att man kan gå in här och få lite utbildning och stöd om schizofreni.

I vårt fall skickade de hem vår dotter med två blanketter om psykos och schizofreni. Sedan fick vi klara oss själva. Hon fick en öppenvårdskontakt vilket är en välsignelse. Men vi får vänta till vintern innan vi får stöd eller utbildning.

Så vi har fått utbilda oss själva så gott det går via internet. Ju mer jag läser desto mer inser jag att vi behöver stöd i detta. Allt för att inte göra några misstag.

Därför tycker jag att Viska och alla ni som skriver inlägg här har hjälpt oss mer än någon annan!!

Det som retar mig är att hade vår dotter fått t ex diabetes så hade vi fått mycket mer hjälp än vi får nu. Snacka om att psykvården själva hjälper till att öka stigmat runt denna sjukdom.

För oss är hon i första hand vår dotter men för alla andra är hon en sjukdom. Det blev något av en chock för henne eftersom hon från början såg sig själv som en människa men nu börjar mer och mer se sig själv som en sjukdom. Det skrämmer mig för det bromsar upp hennes återhämtning.

Ville bara skriva av mig min frustration.

Kram till er alla! :D
Mer
17 år 10 månader sedan #44014 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Frustration
Freja! Kan bara säga att jag tycker inte om ordet "Schizofren".
Shizofreni är en sjukdoms diagnos precis som ett brutet ben eller en blindtarms inflammation!

Kan bara säga att hon och andra skall sluta stigmatisera henne såsom varande "Schizofren" Dvs en vandrande (psykos) eller sjukdom!

Man är aldrig sin sjukdom, man kan inte sätta sig och säga att man är en sjukdom!

Låt henne gå i terapi, KBT (Kognitiv betende terapi)
Detta för att hon skall förstå sig själv och vilka värderingar hon skall ha på sig själv och andra med psykos sjukdomar!

Hon är lika värdefull som andra människor! Hon skall icke nedvärdera sig själv!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Freja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #44019 av Freja
Svar från Freja i ämnet Frustration
Hej Nissegossen.

Det är precis det vi försöker att säga henne hela tiden. Vi har alltid haft den inställningen själva. Med vad hjälper det när de flesta andra har en annan inställning. Jag är själv väldigt öppen av mig och skäms INTE ett dugg över att hon har denna diagnos. Men de flesta andra i hennes ålder (övre tonåren) har tyvärr inte tillräckligt med livserfarenhet att förstå, Så dom blir rädda istället. Det gäller förresten de flesta i min generation också.

Angående KBT-behandlingen så bliv det eventuellt till vintern säger öppenvården.
Det tycker jag är för länge att vänta.

Så länge gör jag mitt bästa i att utbilda mig på egen hand så att inga misstag begås. Men det hade känts bra mycket tryggare om man hade någon att prata/ringa till som kunde svara på frågor man inte kan läsa sig till.

Det är här jag tycker att Viska gör ett strålande jobb!
All heder åt er!!
Mer
17 år 10 månader sedan #44026 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Frustration
Freja! Om du vill komma i kontakt med mig, så registrera dig som medlem.

Om du gör det kan du se vad varenda medlem kan se.

Nämligen mitt fullständiga namn adress och telefon nummer längst upp på högersidan!

Välkommen som medlem!

Ps; Såg att mitt namn stod inte där men jag heter Nils-Erik Johansson!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 10 månader sedan #44039 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frustration
Om du är bra på engelska finns det en bra och billig bok för bl.a anhöriga som heter Surviving schizophrenia. Du kan beställa den via <!-- w --> www.adlibris.se <!-- w --> och den kostar bara 152 kr och är på dryga 500 sidor. Välj dock den 5:e upplagan för det är den senaste.

Ett par råd. Efter psykosen, som hon haft kan det ofta tillstöta en depression - en sk postpsykotisk depression, som kan behandlas med antidepressiva. Många med schizofreni har också besvär med ångest och tvångssyndrom.

Din dotter skulle nog behöva ett personligt ombud. På vissa håll i världen får alla nyinsjuknade personligt ombud för det verkar aktiverande och verkar minska sjukhusinläggningar med 80 %. Det är kommunerna som tillhandahåller personligt ombud.

Patientutbildning är viktigt för henne att få. Det minskar symptom och återfall i psykos. Tyvärr blir en del deprimerade när de förstår att de har schizofreni, men det går att behandla oftast med antidepressiva.

Sysselsättning är viktigt och det brukar det personliga ombudet kunna ordna. Det kan vara studier, dagcenter eller arbete. Om man får daglig sysselsättning så verkar sjukhusinläggningarna minska med 80 %.

Tyvärr råder brist på psykologer som kan KBT så det är inte möjligt överallt att få denna behandling. Att den kommer till vintern är lite sent, men det är ändå bättre än ingenting.

För de nyinsjuknade så får 90 % effekt av antipsykotika, men efter ett par år är den siffran nere på 70 %. Vissa förlorar alltså läkemedelseffekten. Man säger att det beror på återfall i psykos som orsakas bl.a av att man slutar ta sina antipsykotika. I USA finns speciella psykologiska behandlingar för de som slarvar med sin medicin.

Sjukdomen är värst de första åren och efter 5 år har de flesta förbättrats.
Kvinnor har ofta en mildare sjukdom än män och en bättre prognos.

Har du sett sajten schizofreniskolan:
www.schizofreniskolan.se/
Mer
17 år 10 månader sedan #44083 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frustration
Glömde att tipsa om Schizofreniförbundet, som är en organisation med huvudsakligen anhöriga. Titta på deras hemsida:
www.schizofreniforbundet.org.se/