Arbetslös: Hur mycket får man berätta i ett personligt brev?

Mer
12 år 5 månader sedan #443442 av lagu2653
Jag blir antagligen arbetslös om två veckor. Jag undrar; Hur mycket får man berätta det personliga brevet utan att A-Kassan dras in? Jag väntar på ett läkarintyg som jag skall ha med mig till introduktionsträffen på Arbetsförmedlingen. Förra gången jag var arbetslös tyckte läkaren att jag bara skulle söka jobb på min ort, som i.o.f.s. är ganska stor. (Jag mådde för dåligt av resorna.) Den här gången vet jag inte vad han skriver. Jag testade att resa med tåg igår, 40 min i bägge riktningarna. Sämst mådde jag på ditvägen. Jag brukade må bra direkt jag klev av tåget, men nu mådde jag dåligt i 30 minuter efter. Jag funderade på om jag skulle ta en Stesolid, men jag gjorde det inte. Gick bort från folk och travade runt, runt i 30 minuter. Sedan var jag OK. Jag har antagligen byggt upp någon inbillning att jag kommer må dåligt av att resa. Men det är inte så lätt att kämpa emot, hur mycket än man försöker tänka positivt.

Är det OK att säga direkt i det personliga brevet att luckorna i CV:t beror på psykisk sjukdom och att man mår dåligt av att resa eller drar de in A-Kassa / Aktivitetsersättning då? (Cykla och gå är OK, men att sitta inklämd på liten yta under lång tid mår jag dåligt av. Ju längre desto värre.)

På min egen ort tänker jag göra som förut och inte skriva något i det personliga brevet och sedan på intervjun bara säga att luckorna i CV:t beror på att jag mådde dåligt under studieåren. Där vill jag ju ha jobb. (Men man kanske skall säga något om att man mår lite dåligt av att resa på intervjun, så att de inte blir arga sedan.)
Mer
12 år 5 månader sedan #443447 av lagu2653

PSR skrev: Ville du ha jobb eller inte ha jobb?? Konstiga formuleringar!!

Läs hela inlägget!

Jag vill ha jobb på min ort utan resor i tjänsten. Jag vill inte ha jobb som jag inte kan cykla till.
Mer
12 år 5 månader sedan #443455 av lagu2653
Varför skall jag ha en bil som jag inte kan köra? (Jag har B-körkort som jag tog innan jag blev sjuk.)
Mer
12 år 5 månader sedan #443456 av Geta
Det bästa är att hålla tyst om att man har en psykisk sjukdom, om man vill ha och behålla ett jobb.
Mer
12 år 5 månader sedan #443459 av lagu2653
Och när de säger att jag skall resa till Indien; Skall jag arbetsvägra då?
Mer
12 år 5 månader sedan #443460 av Geta
Vad har du för jobb då, om du riskerar att skickas till Indien?