HJÄLP......Nån som kan förklara detta för mig??

Mer
18 år 3 månader sedan #31595 av Missan84
Meddelande till eventuellt byte av din sjukpenning till aktivitesersättning
FK har fått ett utlåttande av din läkare som innebär att föruttsättningarna kan vara uppfyllda för ett utbyte av sjukpenning till aktivetsersättning.
Ett sådanrt utbyte ska ske när arbetsförmågan beräknnas att vara nedsatt minst ett år pga av sjukdom.

Fick det av försäkringkassan idag. jag fattar ingenting...
Hoppas nån av er fattar. kramar
Mer
18 år 3 månader sedan #31596 av Nissegossen
Hej! Eftersom din läkare anser dig sjuk och sjukdomen kommer att vara över en längre tid, så kommer tydligen försäkringskassan att pröva om du skall aktivitets ersättning i stället för sjukpenning.

De som är under en viss ålder får aktivitetsersättning, går det över den åldern får man sjukersätting.

Detta var vad som tidigare kallades för sjukbidrag och förtidspension.

Du kan själv läsa reglerna, bifogar en länk, klicka på listan till vänster så kan du läsa övriga upplysningar.

Lycka till!

www.forsakringskassan.se/privatp ... nshindrad/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 månader sedan #31597 av leva
Aktivitetsersättningen grundas på din a-kassa om du har nägon sådan. A- kassan är 80% av din inkomst, alltså mer än sjukersättningen som ju ligger på 70%
Mer
18 år 3 månader sedan #31600 av Missan84
Tck för svaren nu fatta jag lite mera=)
Mer
18 år 3 månader sedan #31604 av Nissegossen
Hej Missan84! Skickar den sida som handlar om just aktivitetsersättning.

www.forsakringskassan.se/fakta/a ... /index.php

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 månader sedan #31633 av Admin1
Jag har hört att om man har aktivitetsersättning kan man få extrapengar om man ägnar sig åt aktiviteter utanför hemmet, som kan vara positiva för hälsan, som gymkort eller kvällskurser.