Har ni sjukersättning?

  • visan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33484 av visan
Har ni sjukersättning? skapades av visan
Nu har jag varit sjukskriven i tre år för scizoid personlighetsstörning med depression. FK vill ha ett möte med mig och min psykolog säger att de skrivit till henne och önskar ett utlåtande ang min framtida förmåga till arbete. Det verkar som att min sjukskrivning snart är ett minne blott. Om jag förstått rätt så vill FK att jag ska ha sjukersättning. Min fråga är, hur mycket mindre pengar blir det, någon som vet?
Mer
18 år 2 månader sedan #33502 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Har ni sjukersättning?
Sjukpenning innebär cirka 85 % av lönen, sjukersättning 60 % om jag inte minns fel. Ställde samma fråga här själv för ett tag sedan. Har haft sjukpenning i två år som nu går över till sjukersättning.

/Sofie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33522 av
Svar från i ämnet Har ni sjukersättning?
Nej, jag går på soc sedan ett halvår tillbaka efter att jag blev tvungen att sälja allt jag ägde. Jag har inte fått sjukpenning trots att jag försökt i 15 månader.
Mer
18 år 2 månader sedan #33536 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har ni sjukersättning?
Jag tror att sjukersättningen är 65 % av lönen, men för de som inte jobbar finns garantiersättning. Förutom detta kan man om man jobbat får extra ersättning via sk avtalsförsäkringar. Nästan alla arbetstagare har genom kollektivavtal kompletterande förmåner. Din fackliga organisation eller din arbetsgivare kan informera om vad som gäller för dig. Sjukersättning kallades tidigare för sjukbidrag och ersätter sjukpenningen när man är sjuk länge.

www.forsakringskassan.se/privatp ... e/sjukers/
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33541 av
Svar från i ämnet Har ni sjukersättning?
Det kan bli mer pengar konstigt nog, pga bostadstillägget.

Hur mkt har du i inkomst på f-kassan?
Hur mycket får du nu netto?
Hur hög är din hyra?
  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33542 av vnv
Svar från vnv i ämnet Har ni sjukersättning?
Sjukpenning innebär 77,6 % av lönen.
Sjukersättning är detsamma som 64 % av lönen.
Själv har jag haft sjukpenning mellan 2003 och 2005 men har from 2006 sjukersättning som är tidsbegränsad tom nov 2007.

Det är tufft men med fösäkring via AFA, som Admin skrev om, är ersättningen i princip densamma. Det innebär ca 8000 netto i månaden för min del *suck*. Väntar dock på besked om bostadstillägg.

Man skall dock komma ihåg att man när som helst kan bryta sjukpenning/sjukersättning om man blir frisk och tex kan börja jobba igen...

Mvh
vnv