Sjukersättning/aktivitetsersättning pga nedsatt arbetsförmåg

Mer
6 år 9 månader sedan #954844 av Carmen Al Kebab
Sjukersättning/aktivitetsersättning pga nedsatt arbetsförmåga, räknas studier då? Alltså kan man jobba deltid sedan studera deltid på det och få 50% sjukersättning/aktivitetsersättning?

Studier på gymnasienivå.
Mer
6 år 9 månader sedan #954846 av Carmen Al Kebab
När jag tänker efter, det blir svårt för försäkringskassan att bevisa att jag studerar på deltid, det går upp och ner gällande studier... Men ungefär deltidsstudier.

Men frågan kvarstår, får man göra så här?
Mer
6 år 9 månader sedan #954914 av Nissegossen
Google, är en sökmotor och en väldigt bra sådan, ställ din fråga såsom en person som frågar på ett forum. Detta för att svaret kan finnas där, eller på fk själv. Vad sjutton begär du av oss på viska? Bli inte förbannad på mig, detta ligger längst ned på viska och nu hamnar du högst upp med din fråga, kunde Googlat själv, men är trött på det. Använd den frågeställning du har på Google.

Detta är en typisk Google fråga.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #954930 av Carmen Al Kebab
Mer
6 år 9 månader sedan #955110 av Admin1
Vid sjukersättning du fått före 1 juli 2008:

Du kan arbeta och ändå få behålla del av sjukersättningen men anmäl till Försäkringskassan innan.
Du kan studera med sjukersättning utan att anmäla till Försäkringskassan.

Vid sjukersättning du fått efter 1 juli 2008:
Du kan efter ett år arbeta och ha sjukersättningen vilande i 2 år. Du kan under den perioden återfå din sjukersättning. Första året får du 25 % av sjukersättningen skattefritt. Politiskt och ideellt arbete kan ske vid hel sjukersättning max 5 timmar/vecka och du får max ha 1/8 del av sjukersättningen i lön.

Studier kan påbörjas efter 1 år och sjukersättningen blir då vilande i 2 år. Studierna får finansieras med studiemedel.

www.viska.se/sjalvhjalp/6547-sjukskrivni...g-och-sjukersattning
Mer
6 år 9 månader sedan #955206 av Carmen Al Kebab
Får jag inte jobba före 1 år med ersättningen?