Är det värt att nämna att man har funktionsnedsättning?

Mer
5 år 4 månader sedan #1111610 av Carmen Al Kebab
Med funktionsnedsättning så kan man få lönebidrag som ligger på 70-80% av brutto lönen från arbetsförmedlingen som arbetsgivare... Men är det värt med all stigmatisering och allt vad det innebär?

Då tror arbetsgivare att man kommer ha hög sjukfrånvaro?
Mer
5 år 4 månader sedan #1112039 av krokus
När jag jobbade för flera år sedan, hade jag lönebidragsanställning. Var sällan sjuk/hemma från jobbet.
Mer
5 år 4 månader sedan #1112086 av Nissegossen
Går du Arbetsrehab i FK regi (rekommenderas) är blivande arbetsgivare insatt redan när du skall göra praktik på företaget om du blir godkänd får du lönebidragsanställning på företaget du praktiserar på.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 4 månader sedan #1112344 av Admin1
Fördelen med lönebidrag är att arbetsgivaren har inte samma krav på dig, som en vanlig anställd. Har du vanlig anställning kan arbetsgivaren försöka att bli av dig om de får reda på att du har schizofreni.
Mer
5 år 4 månader sedan #1112377 av memphis
Om man mår bättre av att jobba ska man framförallt ha ett jobb man klarar av. Då kan lönebidrag vara en bra lösning. Det är inte lltt att få en vanlig anställning efter en lång sjukskrivning. Man är en för stor risk för arbetsgivaren.
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1112440 av Nissegossen
I sammanhanget värt att veta var att när det var tal om fk rehab för mig 2005, då gick jag via FK rehab hade själv skaffat en arbetsgivare där jag skulle göra praktik hos. Detta för jag ville jobba fram till pensionen år 2015 han erbjöd mig 20.000 kr I månaden vilket var bra lönemässigt på den tiden.
Efter 3 mån kallade han till ett möte med honom jag och FKs representant och han sade jobbet kan han nog klara av, men jag anställer honom inte hans rygg håller inte. Fks representant frågade vill du göra ett försök till på ett annat jobb, mitt svar var nej.
Jag är glad att han gjorde så, fick snart efter ett diskbråck som höll som om jag hade fått jobbet hade varit svårt om jag försökt jobba och fått anställning och försökt sjukskriva mig.
Jag är ytterligt glad att han sade ifrån.

I detta varnar jag er för att själva skaffa jobb och arbeta om ni inte först frågar FK, för att då om ni vill gå tillbaka till sjukskrivning tills vidare och ni tagit ett jobb, blir ni troligen nekade att gå tillbaka till sjukskrivning tills vidare. Detta då ni saknar de pengarna och FK nekar er ersättning, ni får inga pengar och får genom socialen pengar som inte går att leva på.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Admin1.