Vad tycker ni om facket?

Mer
4 år 11 månader sedan #1154490 av krokus
Svar från krokus i ämnet Vad tycker ni om facket?
När jag jobbade förut var jag med i if metall. Inte fick jag hög lön för det. Arbetsgivaren var snål. Facket brydde sig inte ett dugg.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1154515 av Nissegossen
När jag arbetade på Pripps innan jag insjuknade hade en lagt in på vårt skrivbord. En man på det jobbet då vi gick treskift. Den var en informations skrift om en ny försäkring där LO kollektivet hade förhandlat fram en försäkring vars premier betalades in av arbetsgivarna.

Det var avstånd på löneförhöjning som arbetstagarna avstått ifrån vilket skulle täcka glappet mellan lön och sjukskrivning. Jag läste och sedan då jag insjuknade inte långt efter så ansökte jag och fick pengar från just den försäkringen vilket ger ett hygglig ersättning som jag fortfarande har som pensionär när jag gick i pension fanns en annan försäkring som då vid det tillfället då också som samtitigt hade förhandlats fram av facket.

Sedan när jag köpte min första dator var facket garant för jag kunde genom att facket gick in som garant och jag köpte därigenom min dator genom hyrköp den kostade 14.500 kr och när jag betalt det köpte jag loss den för 500kr

När jag blev 65år och eftersom jag är medlem som pensionär får jag min hemförsäkring gratis genom folksam. Dessutom har jag en livförsäkring men tror att jag nog nu är för gammal för den men också en olycksfalls försäkring kan säga att mitt fack har gjort mycket för mig. summera era liv när ni blir lika gamla som jag är och vilka är då de som hjälp er när ni varit sjuka vem har hjälpt er då?

Min försäkring täcker grunden av hemförsäkring, jag har lagt till pengar själv därför då har jag nu en ansvarsförsäkring förr kallat drulleförsäkring om jag då ställt till en skada på något om det beror på mig. Jag har även ett begravningningsbelopp vilket tillfaller dödsboet efter mig.

Kan säga tack livs!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 11 månader sedan #1154543 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad tycker ni om facket?
Man kan se om facket är bra eller ej genom att studera lönenivåerna. Dåliga löner dåligt fack.
Mer
4 år 11 månader sedan #1154548 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Vad tycker ni om facket?
Facket jag var med i i Kanada var skillnaden mellan att bo på gatan eller inte. Fick först sova på soffan hos en fackkille, sen fick jag bo i en annans hus i 3 månader gratis medan jag letade efter bostad. Fick dessutom låna en cykel, en hjälm o en väska av en i facket när jag jobbade som cykelbud. IWW är mitt fack i Kanada, rekommenderas verkligen, de tar "solidaritet" på största allvar i klasskampen.

Deras svenska motsvarighet är väl SAC, fick artiklar från dom av redaktören till IWW-tidningen som var på svenska så han kunde inte läsa dom, jag översatte dom till IWW-tidningen. Även när ett jobb vägrade betala mig för de 3 dagar jag jobbat där eftersom jag saknade personnummer i Kanada, så gick en ifrån mitt fack med mig till kommunhuset o fixade personnummer till mig. Skrev även en artikel för tidningen om mitt nattstädjobb. Har tidningen hemma fortfarande.
Mer
4 år 11 månader sedan #1154551 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Vad tycker ni om facket?
Har varit med i facket Kommunal sen jag började jobbade. Inte så insatt men nått har det väl säkert varit bra för. Har haft nytta av A-kassa.

/Dave
Mer
4 år 11 månader sedan #1154576 av björk
Svar från björk i ämnet Vad tycker ni om facket?
Facklig vänster kan
te sig knasig.